GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Tågtrafiken till Oskarshamn bör återupptas

Tågtrafiken till Oskarshamn lades ned i juni 2019. Idag går det ett godståg i varje riktning mellan Oskarshamn och Nässjö på vardagar
Insändare • Publicerad 24 september 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten vill se återupptagen tågtrafik till Oskarshamn.
Insändarskribenten vill se återupptagen tågtrafik till Oskarshamn.
Foto: Jan Brunby

Det är ett ganska omfattande näringsliv i Oskarshamn som kan och vill utnyttja järnvägen om möjligheter ges. Där finns hamn med spåranslutning och logistiknav. Det finns färjeförbindelser till Gotland samt sommartid även till Öland. Kommunen har drygt 27 000 invånare. När det gäller nettopendling i förhållande till folkmängd ligger kommunen på tjugoförsta plats. 2019 var inpendlingen till Oskarshamn 3 179 personer och utpendlingen var 1 632 personer.

Folkmängd, pendling, näringsliv, turismen och färjeförbindelser sammantaget kräver goda förbindelser både till och från Oskarshamn. Linköping med universitet och universitetssjukhus genererar många resor. Dit är järnvägen det bästa alternativet.

Dessa skäl är nog för att tågtrafiken bör återupptas till Oskarshamn. Tåg som anpassade till färjorna till/från Visby är av stor vikt. Tågtiderna bör anpassas till tågen på Stångådalsbanan i Berga både mot Kalmar och mot Linköping. I Linköping är det anslutning mot Stockholm och i Nässjö mot Malmö och Göteborg. Det är mycket dåliga förbindelser med Göteborg i dag. Där kan en resa ta nästan sex och en halv timme med en omväg över Kalmar och Alvesta . Med dessa restider går det inte att göra en tjänsteresa till Göteborg över dagen. Mellan Oskarshamn och Eksjö tar en resa tre timmar och tjugofem minuter inkluderat byte vid Verkebäcksbron och en väntetid där på nästan en timme. Detta är inte tillfredsställande med dagens krav.

Både Höglands - och Stångådalsbanan bör rustas upp och fler mötesspår byggas så att fler stationer kan få tågstopp. Målilla kan då få tågförbindelser och Ålem, Rockneby, Lindsdal och Hansa City få tågstopp på Stångådalsbanan. Vid Hansa City är det bland annat bussanslutning mot Öland.

Det måste ligga i kommunens intresse att lobba för bättre tågförbindelser. Stationen i Oskarshamn är fantastisk med närheten till Gotlandsfärjorna. Det kan vara lämpligt att ha turistbyrån där tåg, buss och färjor sammanstrålar.

Den här satsningen kostar naturligtvis en del. Men det finns möjlighet att söka medel via Klimatklivet, Nordiska investeringsbanken samt EU.

En ort med bra tågförbindelser är en attraktiv ort där folk lockas att bosätta sig och företag att etablera sig. Det har visat sig på flera ställen där det blivit bra tågförbindelser.

Oskarshamn kan bli en sådan kommun om tågtrafiken återupptas. Se till att så sker så kommer Oskarshamn att bli en attraktivare kommun.

Christer Wilhelmsson, ordförande Jänrvägsfrämjandet

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.