Annons
Insändare

Subventioner för lots kan vara en lösning

Barometerns ledarsida tar i tisdagens tidning upp frågan om bristen på överföring av gods från land till sjöss. I regeringskretsar är det mycket prat men väldigt lite verkstad.
Insändare • Publicerad 5 maj 2022
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten föreslår att staten subventionerar kostnaden för lots i sådana fall då överflyttning av gods från land till sjöss sker.
Insändarskribenten föreslår att staten subventionerar kostnaden för lots i sådana fall då överflyttning av gods från land till sjöss sker.Foto: Andreas Blomlöf

Staten subventionerar regelbundet banverkets spåranläggningar men inte sjöfartens farleder även om staten i rättvisans namn då och då delfinansierar förbättringar i farleder typ den in till Göteborg.

I höstas försökte ett tyskt rederi skapa en containerpendel mellan den nya hamnen Norvik vid Nynäshamn och Västerås i Mälaren. Sjöfartsverket ställde upp med inrättandet av en ny farledsträcka. Det blev en resa med i stort sett tomma burkar – för syns skull.

Annons

Beklagligt att ett sådant utmärkt försök att verkligen flytta gods från land till sjön inte lyckades. Avgiften för lots var enligt uppgift en bidragande orsak till att prisnivån blev för hög.

Har ett förslag: att staten för miljöns skull subventionerar kostnaden för lots i sådana fall då överflyttning av gods från land till sjöss sker. Lätt att kontrollera och för staten inga stora pengar. När en dylik ny trafik pågått ett tag kan befälet ombord skaffa sig egen lotssedel för sträckan. Så statens insats är inte långvarig. 
Kan någon lokal politiker ta med sig det förslaget till Helgeandsholmen för åtgärd eller kan ledarsidan hjälpa till med sina kanaler?

Heder åt ledarsidan som bevakar även sjöfartens frågor.

Rolf B Bertilson, sjökapten på Drag

Annons
Annons
Annons
Annons