Annons
Insändare

Stressa inte upp ölänningen och låt turisten njuta av ön

Tack Björn Sandström för inlägget om Trafikverkets ogenomtänkta plan för trafikplats Algutsrum. Vet riksdagen om vad myndigheten sysslar med?
Insändare • Publicerad 16 maj 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten är inte nöjd med Trafikverkets plan för Trafikplats Algutsrum.
Insändarskribenten är inte nöjd med Trafikverkets plan för Trafikplats Algutsrum.Foto: Arkiv

Enligt deras förordning ska Trafikverket genomföra sitt uppdrag så att de bidrar till miljökvalitetsmålen och generationsmålen för miljöarbetet. Att i det läget lägga ut en trafikplan, som medför att Öland kommer att möta den tillresande med en trafikplats som om det vore Stockholms infarter, måste vara ren obstruktion. Har inte Trafikverket hört talas om klimatkris och miljökriser? Dagens trafiklösning har hållit i femtio år och alla åtgärder i dag måste baseras på kommande femtio års behov, inte en 1960-talsmodell en gång till.

Skador på grundvatten, asfaltering av odlingsjord, högre hastigheter i trafiken och sämre kollektivtrafik väger knappast upp 35 sekunders tidsvinst (om du nu inte hamnar bakom en traktor på staketvägen). Att högsäsongsbilisten ska köra 20–30 kilometer fortare in i proppen vid brofästena låter inte som en säkerhetsåtgärd.

Annons

Utanför säsong fungerar trafikplatsen bra som den är. De olyckor som inträffat och konsekvensernas omfattning beror främst på höga hastigheter. Sänkta hastighetsgränser kan bidra till säkerheten. Flexibla hastighetsskyltar och fartkameror ända upp till Borgholm kan anpassa trafikströmmarna till rådande förhållanden och få ett jämnare flöde.

Ölands landskap är redan hårt exploaterat. Det finns flera skäl att vara rädd om det, inte minst öns landskapskaraktär som besöksnäringen lever på. Det är ingen som åker till Öland för att köra fort i bil, och vi som bor här är inte stressade storstadsbor. Stressa inte upp ölänningen och låt turisten njuta av ön.

De statliga pengarna som kommer ön till del genom det här projektet kan användas till cykelvägar från Skogsby till Ekerum och satsningar på kollektivtrafik. Vi bjuder gärna på en fil extra, från Svinö till E22, även om det är på fastlandet. Det är bara i kammare och korridorer i Kalmar som regionala politiker och tjänstemän kan se pengatillskottet som ett resultat i sig. Vi medborgare och lokalinvånare måste räkna det som pengarna används till som resultat. Den aktuella trafikplanen ger inga resultat i Algutsrum.

Bo Jansson

LÄS OCKSÅ:

Annons
Annons
Annons
Annons