GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Snälla KLT hur ska man som resenär kunna lita på era tidtabeller?”

Förra veckan skulle jag åka buss då jag inte kunde köra bil. Jag beställer närtrafik för att åka varje förmiddag och enligt KLT:s kundtjänst kan jag åka en skolbuss hem på eftermiddagen. Till skillnad mot linjetrafiken så ska den vika av från väg 136 och köra den nedre vägen till Degerhamn.
Insändare • Publicerad 24 oktober 2021 • Uppdaterad 5 november 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Ju mer man försämrar möjligheterna för att kunna åka buss, ju färre resenärer och fler nedlagda bussturer”, skriver insändarskribenten.
”Ju mer man försämrar möjligheterna för att kunna åka buss, ju färre resenärer och fler nedlagda bussturer”, skriver insändarskribenten.Foto: Mats Holmertz

Närtrafiken ska komma på måndag morgon klockan 10.07. Jag går ut i god tid. Klockan 10.15 har ingen buss kommit, enligt samtal med KLT ska den gå 10.20. Efter ytterligare tjugo minuter har ingen buss kommit. Jag får helt enkelt lifta till jobbet!

På eftermiddag ska bussen gå klockan 15.30. När buss 112 kommer så får jag veta att den går väg 136, och inte nedre vägen. Nu blir jag kallsvettig. Men, säger chauffören, det kommer en buss bakom mig, nummer 521 den kör ”din” väg. Det konstiga är att den bussen finns inte med på tidtabellen i busskuren.

Tisdag morgon ska närtrafiken komma klockan 10.20 och jag går ut i god tid innan. Det visar sig att den är på plats 10.10, men chauffören försäkrar mig om att han hade väntat in mig.

På eftermiddagen är jag på busshållplatsen i god tid. Men ingen buss 521. Efter en kvart ringer jag KLT. Då får jag svaret att det finns ingen buss 521! Jag förklarar att jag åkte den dagen innan och att den finns både på hemsidan och appen. Personen hävdar bestämt att den inte finns. Var är den andra skolbussen, undrar jag, buss 112 har inte heller kommit. De kanske har språkundervisning i dag, blir svaret.

”Snälla KLT hur ska man som resenär kunna lita på era tidtabeller, hemsida, app och era anställda?”

Nu är jag strandsatt i Mörbylånga för nästa buss är närtrafik och den kan jag inte beställa, eftersom den skulle jag beställt för cirka 2 timmar tidigare. Jag lyckas snabbt ta mig tillbaka till arbetet och en kollega är kvar. Trots att kollegan ska till Kalmar så blir jag hemskjutsad!

Avbeställer all närtrafik och tar mig till arbetet resten av veckan med bil. Ringer KLT dagen efter och undrar över skolbussen. Fortfarande finns det ingen buss 521 och någon vettig förklaring till den andra bussen får jag inte. De kanske hade studiedag föreslår kvinnan i luren. Hur vet man det, undrar jag. Man får ha koll på skolans hemsida, blir svaret! Men nu hade de ingen studiedag konstaterar jag. Kan skolan styra busstrafiken som är linjelagd?

Snälla KLT hur ska man som resenär kunna lita på era tidtabeller, hemsida, app och era anställda? Är skolbussförarna anställda av skolan så de kan styra deras arbetstider? Hur är det med ”spökbussen” är det någon som kör runt den på egen hand? Sedan talas det om miljö, och bensinen blir dyrare. Hur tänker våra politiker?

Ju mer man försämrar möjligheterna för att kunna åka buss, ju färre resenärer och fler nedlagda bussturer.

Yvonne Berglöf, Nedra Västerstad

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.