GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Släpp prestigen KLT och fixa länsfärdtjänsten

Lägga 14 miljoner på ett biljettsystem eller 5-10 miljoner på de funktionshindrade och på de som inte kan åka kollektivt?
Insändare • Publicerad 10 november 2021
”KLT har under många år sett att tekniken gått före de funktionshindrade”, skriver insändarskribenten.
”KLT har under många år sett att tekniken gått före de funktionshindrade”, skriver insändarskribenten.
Foto: Roger Carlsson

Alla människor även de med funktionshinder har rätt att leva och vara en del av samhället fullt ut.

KLT har under många år sett att tekniken gått före de funktionshindrade. Nu tänker jag på länsfärdtjänsten. För cirka 10–12 år sedan utlovades att en länsfärdtjänst skulle tillkomma året efter – detta kunde alla läsa om i pressen.

Tio år har förflutit med många olika beslut och med politiker som överhuvudtaget haft noll kompetens. Kostnaderna har varit mellan 3 miljoner kronor upp till 14 miljoner.

Vem har gjort utredningen i detta? Kanske en jävsperson.

Varför ska det alltid sättas en prislapp på de funktionshindrade? Men pengar finns alltid till teknik och annat.

14 miljoner på ett biljettsystem. Lägg i stället dessa pengar på de som inte kan åka kollektivt så att de slipper känna sig diskriminerade i detta fall.

En förutsättning för att alla människor ska leva med samma förutsättningar är att de kan vara delaktiga fullt ut i samhället.

Vid olika möten med politiker har det kommit helt olika siffror om kostnaderna för en länsfärdtjänst, många olika siffror tagna i luften. Detta gör att människor saknar förtroende för vissa politiker.

Jag har varit i funktionshinderrörelsen i 25 år och jag vill bara säga att jag ibland önskar att beslutsfattarna själva hamnar i en situation som gör att de behöver resa med färdtjänst på lika villkor. Var finns det sunda förnuftet?

Hade nu KLT varit mer positiva till de funktionshindrade så hade ämnet länsfärdtjänst varit ett minne blott och alla kunde åka på lika villkor.

Ett exempel kan vara: alla som kan åka kollektivt kan med kort varsel åka på bio på ett lite längre avstånd. Medan den som inte kan åka kollektivt måste beställa en riksfärdtjänstresa lång tid innan. Kan detta vara diskriminerande av KLT?

Det värsta hände när kommunerna släppte över ansvaret till KLT. Då försvann människovärdet för de funktionshindrade.

Detta märktes för ett antal år sedan när landstinget (nu regionen) hade en kollektivtrafikgrupp som bestod av mycket kompetenta deltagare. Detta skulle vara ett samarbetsorgan för att diskutera kollektivtrafik för alla.

Men tyvärr, denna grupp lade KLT ner för att deltagarna blev för obekväma.

Kom det remisser eller motioner från fullmäktige så skulle denna grupp diskutera ämnet och svara fullmäktige, men när deltagarna i rådet kom så var redan motionen/remissen besvarad av en tjänsteman.

Släpp prestigen KLT och fixa länsfärdtjänsten istället för ett biljettsystem.

Ingen kan veta utfallet av en länsfärdtjänst utan att ha provat. Det fungerar utmärkt i andra län och varför inte i Kalmar län?

S.E.F

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.