Ska det vara så svårt att se vem insättningen kommer ifrån?
En dag upptäckte jag en mindre insättning på mitt konto hos Swedbank. Beloppet kändes inte bekant och det stod ingen information om insättaren. Naiv som jag är trodde jag att den viktiga informationen måste vara tillgänglig någonstans. Det är bara mina begränsade kunskaper i den digitala hanteringen som hindrar mig att hitta. Jag skrev ett mejl till kundtjänsten och frågade efter de rätta knapptryckningarna.
Följande, överraskande meddelande kom som svar: ”om du inte vet var insättningen kommer från har vi möjlighet att hjälpa dig med en transaktionsförfrågan. Priset för det är 100 kronor”.
Redan att avsändaren inte fanns med i utdragsraden tyckte jag var konstigt. Med bankernas avancerade digitala teknik kan det inte vara något problem att visa det. Den verkliga överraskningen var dock att det ska vara så krångligt att få fram den här självklara uppgiften att bara rättutbildade bankanställda kan ruska fram den.
Det måste vara en mycket ansträngande procedur att spåra namnet, om det ska kosta 100 kronor. Eller är det bara en elegant finess av banken för att få in lite extra slantar? I så fall förstår jag deras glada inledning till svaret: ”vad bra att du kontaktar oss när du har frågor kring en insättning som du inte känner igen”.
Tamás Lakatos