Annons
Insändare

Satsa på tåget i stället för en förlustdrivande flygplats

Den senaste tiden har flygplatsen i Kalmar debatterats livligt i Barometern.
Insändare • Publicerad 14 februari 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
I stället för att satsa 60 miljoner kronor på flygplatsen i Kalmar borde Regionen verka för förbättrad tågtrafik, menar skribenterna.
I stället för att satsa 60 miljoner kronor på flygplatsen i Kalmar borde Regionen verka för förbättrad tågtrafik, menar skribenterna.Foto: Johan Nilsson/TT

Förra året minskade antalet resenärer med 11 174 i Kalmar. Totalt minskade inrikesflyget med 3,5 procent.

Det påstås att investeringsbehoven är många och flygplatsen behöver utvecklas. Det verkar som intresse finns för en flyglinje till Frankfurt.

Annons

För några år sedan fanns en flyglinje till Berlin, som blev ett misslyckande. Ändå väljer regionen att satsa 80 miljoner på flygplatsen i form av skattemedel. Dessa pengar bör regionen i stället användas till välfärd och upprustning av Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Den 10 februari skrev Johan Persson, kommunstyrelseordförande i Kalmar att det arbetas för pendeltågstrafik mellan Växjö, Kalmar och Karlskrona samt en upprustad Stångådalsbana.

Vidare framhöll han att ”EU-kommissionen har i sitt beslut konstaterat att Kalmar län inte har godtagbara andra alternativ och därför får flygplatsen i Kalmar ta emot offentligt stöd”. Känner kommissionen i Bryssel verkligen till detta?

Kalmar län klarar sig inte utan flyget påstår Persson. Att påstå att det inte finns alternativa färdsätt till flyget stämmer definitivt inte.

Persson skrev även att ”Personer som idag behöver komma utomlands flyger nu från Växjö som har flera internationella linjer, via Kastrup eller via Stockholm”. Detta är cyniskt med tanke på dagens klimatdebatt.

Mellan Växjö och Kastrup går det vardagar 16 tåg. Restiden är två timmar och 24 minuter. Dessutom finns det fyra SJ-tåg med byte i Alvesta. Liknande förbindelser finns från Kalmar. Från Kalmar går det vardagar 12 tåg till Kastrup. Restiden är tre timmar och 34 minuter.

Till Stockholm går den första förbindelsen från Kalmar kl. 04.59 med ankomst till Stockholm kl. 09.41 på vardagar. Ett förslag, som regionen och kommunerna borde arbeta för, är att få ett direkttåg på morgonen till Stockholm via Alvesta.

I Emmaboda har det anslutning från Karlskrona. Då får tre regionhuvudstäder direkta förbindelser med huvudstaden. På eftermiddagen går tåget åter från Stockholm.

På sommaren bör det direkta tåget från Stockholm till Kalmar gå på förmiddagen och åter på eftermiddagen.

Mellan Kalmar och Göteborg går det fyra tåg i varje riktning på vardagar och tre på helgerna. Dessa tåg går med oregelbundna mellanrum. Det bör gå fem tåg och då ett tåg var tredje timme.

Annons

I Alvesta har tågen anslutning mot såväl Stockholm som Malmö. Eftersom det är entimmes trafik mellan Stockholm och Malmö blir det därmed utmärkta förbindelser till såväl huvudstad som södra Sveriges största stad med förbindelser vidare till kontinenten och Kastrup. Satsa på dessa i stället för att slänga pengar på en flygplats, som kräver tillskott i form av skattemedel och där resandet minskar.

Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet

Göran Ekbladh, Järnvägsfrämjandet

Magnus Brynjer, Resenärsforum

Annons
Annons
Annons
Annons