”Sänk hastigheten runt Bjurbäcksskolan”
Tidigare var hastigheten beslutad och skyltad till 30 km/h runt Bjurbäcksskolan. Polisen upptäckte dock att kommunen glömt att registrera tagna hastighetsbeslut hos berörda myndigheter, så de hade inte vunnit laga kraft.
Kommunen har därefter i sitt beslut (LTF 0862 2020:6) där man slentrianmässigt satt hastigheten till 40 km/h inom Emmaboda tätort skrivit att man utgår från Trafikverkets styrdokument ”Rätt fart i staden”. Men man har de facto inte tillämpat det som står där eller i andra viktiga styrdokument! I ”Rätt fart i staden” understryks att i trafikmiljöer där barn redan i liten utsträckning befinner sig, bör ha max 30 km/h och att detta bör kombineras med fartsänkande åtgärder i trafikmiljön! Med den fadäsen har kommunen i praktiken kraftigt försämrat trafiksäkerheten för barnen. I Sverige är det normalt praxis att ha högst 30 km/h i anslutning till skolor och här sticker Emmaboda ut negativt!
Sänkt hastighet från 40 till 30 km/h ger i korta ordalag:
• En förlängd restid med 3 (!) sekunder/100 meter.
• Ökad respekt hos trafikanterna för skyltad hastighet och större hänsynstagande från bilister gentemot oskyddade trafikanter.
• Skarpare verktyg för Polisen. Vid 40 km/h kan man köra i 70 km/h utan att körkortet återkallas. Vid 30 km/h återkallas det vid 51 km/h.
• Sju meter kortare stoppsträcka = mycket mindre risk för olycka.
• Kraftigt förbättrad överlevnadschans för oskyddad trafikant vid olycka gentemot bil: 30 km/h ger 10 procent dödsrisk, men redan vid 50 km/h är dödsrisken hela 80 procent!
Thomas Strömberg och Nicklas Beermann på tekniska kontoret framförde i våras att ”man ska bygga bort problemen och att 30 km/h därför inte ska användas”. Som främsta argument påstods: ”trafikanter tappar respekten för 30 km/h om det är för vanligt förekommande”. Detta motsägs dock kraftfullt i ”Rätt fart i staden” där det betonas att detta argument helt saknar vetenskaplig evidens!
Att bygga bort farlig trafikmiljö är önskvärt, men samtidigt ofta svårt, dyrt och långsamt. Det utesluter dock inte att man kombinerar 30 km/h med ombyggnation för att maximera trafiksäkerheten! Det finns flera verktyg i verktygslådan – använd dem alla! En sänkning av hastigheten runt skolan är snabbt genomförbar, effektiv och gratis!
Föräldrarådet F-6, med stöd av bland annat rektor för Bjurbäcksskolan F-6 Johanna Sjögren, rektor för Bjurbäckens förskola Inger Friman-Olofsson och bildningschef Lennart Werner, vill härmed till berörda politiker framföra uppmaningen: tag beslut om att åter sänka hastigheten runt Bjurbäcksskolan till 30 km/h och komplettera detta med hastighetssänkande åtgärder för att öka trafiksäkerhet och tryggheten – allt enligt vad som förespråkas i ”Rätt fart i staden”!
Johan Bondesson, Representant föräldrarådet Bjurbäcksskolan F-6