GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Replik: "Största risken för en brokatastrof är alla fartsyndare”

Replik på insändaren ”Vad händer om Ölandsbron kollapsar?”.
Insändare • Publicerad onsdag 11:00 • Uppdaterad onsdag 13:10
Ölandsbron.
Ölandsbron.
Foto: Anton Lernstål

Om inte om fanns, då du Pia Schröder vore livet mycket lättare, ingen behövde sitta på sin kammare och författa ”konspirationsteorier” om än det ena eller ens Ölandsbron.

Tjörnbrokatastrofen den 18 januari 1980 klockan 01.30 skedde genom samverkan av en ”ofullständig” gir tillsammans med strömt vatten och isförhållanden. Att genom denna tragedi påskina motsvarande scenario för Ölandsbron är inget annat än lögn, dikt och okunskap.

Ta del av bland annat Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:123 om vad som gäller fartygs passage genom Kalmarsund på grund av last, tonnage, befälhavares behörighet och övriga skäl för lotsplikt. De flesta fartyg under Ölandsbron har lots ombord och lotsen har befälet. Passagen under Ölandsbron skiljer sig från dåvarande Tjörnbron genom en rak passage, i en ränna med brofundament byggda på grundstötningssäkert ”fast” land, utlöpare av det småländska höglandet. Finns det någon som missat de synliga klippgrunden på vilket bropelarna är byggda?

Det har mellan 2003–2012 skett elva grundstötningar i Kalmarsund då fartyg utan lotsplikt valt att ej frivilligt ta ombord lots. Det kanske mest kända skedde i november 2012 då containerfartyget Trans Agila gick på grund norr om Ölandsbron genom att gå på fel sida om fyren Masknaggen.

Tyvärr uppfattar du och ger Ölandsbron epitet ”skröplig” när det verkligen är tvärtom. Detta genom de underhållsarbeten som du uppfattar pågår ”hela tiden”. Ditt påstående om det bräckta vattnet och rostande järndetaljer är så svepande och ofullständiga att de mer liknar en vandringssägen än fakta.

Under brons ”levnad” har det kommit nya metoder som ”glidkuddar” i stället för rullager och inte minst katodiskt korrosionsskydd vilket bara det är värt ett kapitel för sig. Ölandsbrons underhåll och kontroller av dess funktion är jämförelsevis av världsklass och gör att både du, jag och andra brotrafikanter säkert och riskfritt kan göra våra överfärder.

På en personlig önskelista om ytterligare förbättringar står ett antal trafikövervakningskameror då den största risken för en brokatastrof är alla fartsyndare som liggandes i mittfil anser sig vara mer viktiga och ha mer brådis än alla andra medtrafikanter.

Kör säkert.

Per-Ola T Nilsson

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.