Ny bredbandsstrategi krävs för att ta Kalmar län och resten av Sverige in i nästa digitala fas
Enligt Post- och telestyrelsens senaste bredbandsstatistik som släpptes nyligen så har totalt 96 procent av Sveriges befolkning tillgång till snabbt bredband. Nedbrutet på länsnivå så är motsvarande siffra för Kalmar län 93 procent. Det är givetvis bra att Sverige kommit långt men nu behöver vi en bredbandsstrategi som fokuserar på mer än bara procentsatser. Tre områden som är prioriterade är:
1. Mer än bara hus behöver en anslutning i det moderna digitala samhället
En strategi behöver staka ut framtiden. Faktum är dock att vi redan nu ser hur behovet av uppkoppling är större än bara anslutningar till byggnader. Det kan lika gärna vara maskiner eller åkrar som har behov av snabb realtidsuppkoppling för att kunna nyttja digitaliseringens möjligheter inom exempelvis jordbruket.
2. Säkerhetsläget ökar behov av robust och redundant bredbandsinfrastruktur
Allt fler delar av samhället kräver en fungerande uppkoppling för att fungera – även vid kris. Det behövs skapas förutsättningar för att vår digitala infrastruktur fungerar också i samband med extremväder eller andra former av samhällsstörningar.
3. Samhällets rådighet över samhällskritisk infrastruktur har aldrig varit viktigare
Internet är i dag den viktigaste kommunikationskanalen för förmedling av nyheter och samhällsinformation. Men trots att frågan om nätneutralitet och öppna nät varit högt upp på den politiska agendan i såväl EU som i USA så lyser den mer eller mindre med sin frånvaro i Sverige. Även svenska politiker måste engagera sig i frågan och värna tillgången till ett öppet och neutralt internet utan påverkan från enskildas intressen.
En bredbandsstrategi är ett viktigt verktyg för oss i branschen men framför allt för alla kommuner i Kalmar län och resten av Sverige som behöver förstå den nationella målbilden för att sedan kunna bryta ner den på lokal och regional nivå.
Sex år är lång tid i digitala sammanhang. Just därför är det hög tid att det fattas ett beslut om att uppdatera den nationella bredbandsstrategin för att Sverige inte tappar fart i arbetet med att vara ett digitalt land i världsklass.
Mikael Ek, vd för Svenska Stadsnätsföreningen