unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

”Matkedjornas erbjudanden bidrar till att öka svinnet”

Debatten om matsvinn finns överallt. Vi kastar mat i stora mängder.
”För att få ett bra pris på en produkt måste man köpa två stycken”, skriver insändarskribenten.
”För att få ett bra pris på en produkt måste man köpa två stycken”, skriver insändarskribenten.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

De stora matkedjorna ICA, Coop, City gross, Hemköp och Willys skriver alla på sina hemsidor hur de arbetar för att minska matsvinnet. Men tar de egentligen det ansvar de så gärna vill marknadsföra att de tar?

I alla dessa butiker finns varje vecka erbjudande om rabatter om man köper flera produkter av samma sort.

  • Två pizzakit för 40 kronor.
  • Två kylda såser för 32 kronor.
  • Fem limefrukter för 20 kronor (vem behöver 5 limefrukter innan de blir för gamla?).

Hur minskar detta matsvinnet? För att få ett bra pris på en produkt måste man köpa två stycken. Detta leder till att man köper två paket körsbärstomater och kastar ett paket som blir dåligt innan man hinner använda det.

Så livsmedelsbutiker: Ta ert ansvar och sluta rabatter era produkter på ett sätt som ökar matsvinnet i samhället. Erbjud rabatter per enskild vara istället för att uppmuntra till köp som leder till svinn.

Jag är förvånad över att denna dåliga marknadsföring inte lett till ett uppror på Facebook. Personligen lovar jag min lojalitet till den butik som slutar med dessa ”köp två om du vill ha ett bra pris”-kampanjer.

De enda som har behov av att köpa två en-liters ketchup till lägre pris är en barnfamilj med minst tre barn. Inte som jag ensamstående med ett barn och pensionärer. Och då kan dessa barnfamiljer enligt mig vara er enda kundkrets. Jag och pensionärerna kan handla hos den aktör som alltid ger oss ett bra pris per enskild vara

Charlotte Nilsson

Kalmar