Insändare

Måste vi lära oss att leva med alla annonser?

Medier Artikeln publicerades
Medierna innehåller mycket annonser, men man borde som läsare kunna påverka vad man får se, anser insändarskribenten.
Foto: Roald,Berit
Medierna innehåller mycket annonser, men man borde som läsare kunna påverka vad man får se, anser insändarskribenten.

Tidningsupplagorna minskar delvis som ett resultat av att tidningar numera är tillgängliga på webben. I de tryckta tidningar som finns kvar är "var och varannan" sida upptagen av annonser.

Abonnemangspriserna går ständigt ändå upp. För denna eminenta tidning betalar vi ca 3 000 om året medan en rikstäckande kostar nästan 7 000 per år. Trots detta går det inte ihop ekonomiskt!

Förstår inte varför då en helsida i fyrfärg troligen kostar ett sexsiffrigt belopp. Går vi in på olika hemsidor för att följa något börjar de flesta inlägg med en annonsfilm. Skall man se en webbsänd Kalmar FF-match får man stå ut med 10–15 sekunders annonsfilm innan spelet börjar.

I många fall kan man välja ”gå direkt till artikeln” men inte alltid. Tittar man på TV 4 består en timma av 50/50 annonser och programinformation och 50/50 inslag. Egentligen inget att titta på men ändå är vi många som gör det.

Dessutom kommer i brevlådan en gång under varje veckoslut en ordentlig bibba annonser från när och fjärran. Ofta följs denna upp under veckan med en ny packe via posten. Tidningar innehåller ofta annonsbilagor och företag skickar ut egna tryck. Samhället styrs av annonser. Våra inköp styrs av annonser och inte av behov i många lägen. Annonser gör att många handlar sådant som de egentligen inte behöver. Onödiga köp påverkar miljön och ökar på avfallsberget.

Går det att ändra på allt detta eller måste vi lära oss att leva med det? Behövs allt detta? Självklart måste producenter tala om vad de har att erbjuda men måste det ske på detta övergripande och omfattande sätt? I alla fall borde det vara möjligt att kunna välja i varje led om man vill ta del eller inte av en annonsering.

 

Rolf B Bertilson/Drag

 

SVAR DIREKT:

Därför behövs annonserna

Hej Rolf. Tack för din synpunkt. Du undrar om annonser verkligen behövs. Och mitt svar är: Ja. Och låt mig få utveckla varför.

Annonserna i tidningens olika kanaler, liksom de annonsbilagor som ibland bladas in i papperstidningen, står för nästan 40 procent av Barometern-OT:s intäkter. Eftersom vi ägs av en stiftelse stannar alla intäkter i tidningsverksamheten, och de bidrar till att vi fortfarande kan ha journalister på plats i alla de tio kommuner vi bevakar. Barometern-OT är i dag, vågar jag påstå, den lokaltidning i Sverige som lägger mest resurser på journalistik. Ingen redaktion på jämförbara tidningar har lika många journalister, ingen tidning i Sverige har lika många lokalredaktioner som vi.

Att det ser ut så beror främst på att vi har tillräckligt många läsare som väljer att prenumerera på tidningen. Men också på att vi har tillräckligt många annonsörer som ser poängen med att synas i tidningens olika kanaler. Utan annonser skulle du helt enkelt få ett sämre redaktionellt innehåll i tidningen, alternativt en betydligt dyrare prenumeration.

Och om du talar med någon av tidningens annonssäljare kommer du att märka att också de besjälas av Barometern-OT:s samhällsuppdrag. Genom tidningens kanaler – vi når cirka 150 000 läsare varje vecka – får annonsörerna möjlighet att nå ut med sina erbjudanden och budskap till nya och befintliga kunder. Genom annonserna kan de sälja mer, vilket leder till mer framgångsrika företag, fler jobb och starkare samhällen.

Från läsarundersökningar vet vi också att många läsare uppskattar lokala annonser i tidningen, att det är bra att veta vad som erbjuds och till vilka priser. Samtidigt är vi förstås medvetna om att det finns många som – likt dig – tycker att det kan bli för mycket reklam. Den reklamtrötthet som många ger uttryck för – kanske framför allt som en följd av tv-reklamens utveckling – måste vi ha respekt för när vi paketerar våra papperstidningar och designar våra digitala kanaler. Det ligger ju inte heller i annonsörernas intresse att mötas av irritation.

Ska man kunna välja om man vill exponeras för annonser? En bra fråga. För den tryckta tidningen är det svårt att åstadkomma en sådan personalisering, digitalt skulle det vara enklare. Men frågan är då, som jag skrev längre upp, om prenumeranterna är beredda att ta den kostnadshöjning som skulle bli konsekvensen. Ett annat alternativ, rent teoretiskt, är att tidningen sänker sina ambitioner och säger upp en stor del av redaktionen. Men då är jag övertygad om att vi får en tidning som betydligt färre är beredda att betala för.

Så, ja, annonserna behövs.

 

Anders Enström

Chefredaktör och ansvarig utgivare Barometern-OT

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.