Annons
Insändare

Kalmar flygplats är ett sjunkande skepp

Nyligen kom beskedet att Region Kalmar Län ska gå in som delägare i Kalmar Öland Airport för 80 miljoner kronor.
Publicerad 27 november 2019
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Kritik mot att satsa i den förlusttyngda flygplatsen, från bland andra Miljöpartiet, möts inte med blida ögon av kommunalrådet i Kalmar, Johan Persson.

Han påstår att ”Kalmar är enda kommunala flygplatsen som går runt ekonomiskt. Kalmar kommun har inte behövt gå in med ägartillskott under de tolv år vi ägt flygplatsen.”

Annons

I årsredovisningen för 2017 står det så här:

Driftbidrag med 3 474 000 kronor har erhållits av Trafikverket/Regionförbundet samt ett kapitalkostnadsstöd med 3 000 000 kronor från Landstinget. 2017 års resultat var 8 000 kronor.

Årsredovisning 2018: Samma som 2017, Driftbidrag med 3 474 000 kronor har erhållits av Trafikverket/Regionförbundet samt ett kapitalkostnadsstöd med 2 900 000 kronor från Landstinget.

Resultatet var en förlust med 925 000 kronor men räddades på sista raden av ett koncernbidrag (Kalmar Kommunbolag AB) på 960 000 kronor. Är inte det ett ägartillskott?

Kassa/bank var 2016 på 10 808 000 kronor, 2017 var samma post nere på 7 581 000 kronor och för 2018 var behållningen 11 000 kronor. Det vill säga, företagets kortsiktiga betalningsförmåga är väldigt svag, på gränsen till ”ej tillfredsställande”.

Företaget blöder. Vinstmarginalen är negativ, minus 0,7%. Både vinstmarginal, soliditet och kassalikviditet har sjunkit de senaste åren.

Mitt råd till Region Kalmar Läns politiker är att rösta nej för förslaget att gå in med 80 miljoner i ett sjunkande skepp. Använd pengarna i vården istället.

Henry Amper

Torsås

Annons
Annons
Annons
Annons