GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ja till kortare skoldagar

Elever i grundskolan borde gå i skolan färre timmar per dag.
Insändare • Publicerad 31 december 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Ska det verkligen behöva gå så långt att eleverna ska mår dåligt på grund av skolan?”, frågar sig insändarskribenten.
”Ska det verkligen behöva gå så långt att eleverna ska mår dåligt på grund av skolan?”, frågar sig insändarskribenten.Foto: Henrik Montgomery/TT

Liberalerna tycker att det skulle vara bra med längre skoldagar men jag håller inte med om det. Långa skoldagar gör bara att eleverna blir mindre koncentrerade, är trötta de sista lektionerna och lär sig därför mindre. Att korta ner skoldagarna skulle vara ett ypperligt alternativ för att minska depression och stressen för ungdomarna.

Skolverket skriver att “för årskurs 3 – 9 (årskurs 3 – 10 i specialskolan) får den obligatoriska verksamheten omfatta högst åtta timmar per dag.” Eleverna kan till exempel börja klockan 08 och sluta klockan 16. Vuxna ska inte arbeta mer än 40 timmar i veckan, står det på Arbetsmiljöverkets hemsida och det motsvarar runt åtta timmar per dag. Detta visar på att elever i årskurs 3–9 och vuxna får arbeta lika länge. Är det verkligen rimligt?

“Barn från 13 år behöver sova 8–9 timmar per dygn, men vissa behöver mer sömn än så i puberteten”, skriver Vårdguiden 1177. När elever slutar klockan 16 hinner man precis hem för att åka iväg igen på någon aktivitet eller träning. När man sedan kommer hem är klockan redan 18 och då måste man äta middag. Efter middagen kanske man behöver plugga eller göra sina läxor och då är det lätt att man känner sig stressad och sitter uppe för sent för att bli klar. “Nu vet man att om sover för lite under en längre period kommer man så småningom att känna sig deprimerad”, skriver Ungdomsliv.se. Om man i stället skulle sluta runt klockan 13–14 varje dag skulle man ha tillräckligt med tid för att hinna med allt man behöver göra och dessutom lägga sig i tid för att orka med nästa dag.

Liberalerna tycker att grundskolan ska vara tio år och att eleverna måste ha längre skoldagar för att alla ska ha lärt sig allt enligt läroplanen när de slutar högstadiet. Enligt dem är det här det bästa sättet att få upp svenska skolan i topp igen. Många håller säkert med Liberalerna om detta, och absolut kan det vara så att vissa elever hinner med mer i skolan om de har fler lektionstimmar. Men jag tror inte att det är lösningen. Många elever blir i stället uttråkade och har svårt att koncentrera sig de sista lektionerna på eftermiddagen.

Den 27 augusti 2017 gjordes en undersökning i Danmark där de kortade ner skoldagarna på 50 olika skolor. Experimentet visade stora förbättringar på till exempel de nationella proven. Detta visar tydligt att kortare skoldagar bidrar till bättre resultat.

Sammanfattningsvis tycker jag att elever ska ha kortare skoldagar för att de ska hinna lägga sig i tid och få sova tillräckligt många timmar för att orka med nästa dag, en vanlig effekt när man sover dåligt är att man känner sig deprimerad. Ska det verkligen behöva gå så långt att eleverna ska mår dåligt på grund av skolan? Speciellt när det enkelt går att lösa genom att korta ner skoldagarna, att sluta 13–14 istället för 16 skulle räcka. Vi måste upplysa regeringen om det här så vi kan få ett stopp.

Sigrid Lavås Schygge, 14 år

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.