Annons
Insändare

Insändare: ”Kontanter kan vara räddningen när internetbanken ligger nere”

Det händer igen: Störningar för Swedbank. Bankens internetbank ligger nere. Flera kunder har svårigheter med kortbetalning eller med att logga in på banken.
INSÄNDARE • Publicerad 27 januari 2021 • Uppdaterad 28 januari 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Henrik Montgomery/TT

– Någon prognos vågar jag mig inte på, vi jobbar så snabbt vi kan med att åtgärda problemet, meddelar bankens presskommunikatör.

Det är ständigt återkommande mindre eller större problem med Swedbanks digitala tjänster. Bortsett från att flera viktiga bankärenden kan numera bara göras online, är det särskilt frustrerande att stå vid macken eller i butiken och inte kunna tanka eller köpa mat eller den nödvändiga medicinen.

Annons

Visst är det praktiskt och bekvämt när digitala tjänster fungerar. När de inte gör det då märks dock tydligt problemet med att Swedbank och de andra stora bankerna helt stryper kontanthanteringen som alternativ.

Redan störningar i enskilda butiker kan orsaka bekymmer. Avbrott eller haveri längre upp i leden, i bankernas egna system, i servicehallarna, på data- eller elnätet kan leda till katastrof.

Reserver i verkliga pengar och fortsatt smidiga rutiner för kontanthantering kan vara räddningen.

Tamás Lakatos

Annons
Annons
Annons
Annons