GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

INSÄNDARE: ”Civil olydnad mot ren och skär dumhet får kosta lite pengar tycker jag”

Gång efter gång förundras jag över hur våra kommunal tjänstemän och politiker behandlar oss medborgare. De borde väl ha som ledstjärna att förbättra och underlätta det för oss? Inte, i stort som smått vill de styra och korrigera. Hur kunde det gå så tokigt?
Insändare • Publicerad 16 juni 2022 • Uppdaterad 17 juni 2022
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Nu till en liten fråga, irriterande som en liten sten i skon.

Det finns en liten grusväg som leder in till koloniområdet Jordgubben. Det är en liten avtagsväg från Gröndalsvägen till höger om man kommer från Ängöleden. Kanske trafikeras av 10–12 bilar per dygn tre månader om året. Gissar att snitthastigheten är 5-10 kilometer i timmen.

”Numera är jag förre detta koloniägare på Jordgubben men hälsar på ett par gånger per säsong. JAG kommer alltid att köra in med min bil”, skriver insändarskribenten. Bilden har inget med insändaren att göra.
”Numera är jag förre detta koloniägare på Jordgubben men hälsar på ett par gånger per säsong. JAG kommer alltid att köra in med min bil”, skriver insändarskribenten. Bilden har inget med insändaren att göra.Foto: Petra Älvstrand/TT

Sen ett år tillbaka är den avstängd för motortrafik? Varför då tänker jag.

För att det är en förskola där. Nej, det kan det ju absolut inte vara.

Om så skulle vara fallet skulle man ju i konsekvensens namn stänga av Norra Vägen– Funkabovägen. Eller varför inte Stensbergsvägen - Ståthållaregatan? Tja, det finns många exempel. Så om det är för trafiken så har Lasse Johansson och trafikkontorets tjänstemän en del att bry sig om i sommar gissar jag.

Vet ni vad jag tror? Jo, Kalmar kommun var livrädda för att lärarna skulle parkera här, det skulle ju vara väldigt mycket närmare deras arbetsplats.

Så i stället för att ge de 8–10 personer som har kolonistuga längs med den vägen parkeringstillstånd så blir det njet för alla. I socialdemokratisk anda.

Ungefär som det var med misskötta kolonilotter. Inte ta bort de som misskötte utan ta bort alla.

Numera är jag förre detta koloniägare på Jordgubben men hälsar på ett par gånger per säsong. Jag kommer alltid att köra in med min bil. Man kanske kan få böter – det skulle irritera mig mindre än ett myggbett på foten. Civil olydnad mot ren och skär dumhet får kosta lite pengar tycker jag.

Om 3–4 år kommer vägen vara igenväxt, vändplanen full med parkslide, sådant som de på kollo fixade men som kommunen fullständigt struntar i.

Stefan Almén

SVAR DIREKT:

Den aktuella grusvägen och dess användning regleras i detaljplan från 2019 där området är utmärkt som ”natur” vilket har sina juridiska konsekvenser, helt fritt från subjektiva värderingar. Gröndalsvägen byggs dessutom nu om för att förbättra framkomligheten för oskyddade trafikanter att ta sig till och från den nya skolan. Cykelvägen separeras från körbanan för bilar med en hög kantsten som en trafiksäkerhetsåtgärd. Därför kan vi inte längre heller tillåta in- och utfart från Gröndalsvägen.

Robert Dahlström, enhetschef mobilitet, Kalmar kommun

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.