Framkomligheten har blivit dålig i Oskarshamn
Alla i den kommunala verksamheten gör ett arbete präglat av omsorg om att allt skall bli så bra som möjligt, för så många som möjligt, så klart.
Resultatet av detta kan dock ge oväntade konsekvenser som ibland är direkt det motsatta. På Östra Torggatan finns ingen trottoar, gångtrafikanternas säkra område är borta.
Körde förbi platsen nyligen. Ett av de stridsvagnshinder, som finns hela vägen från Hamngatan via Kråkerumsbacken och denna gata, finns snett emot dörren till affären. Det är klart att bilisten tar ut svängen då han/hon möter andra bilar. Då blir det plats för två mötande.
Att flytta affärens entré till torget är nog lite mycket begärt. Att sätta upp en kamera är, anser jag, som att gömma huvudet i sanden. Sunt förnuft kan användas.
Gångfart, vad då gångfart? Ingen bil klarar att köra på tomgång i minsta uppförslut. Jag har testat.
Överhuvudtaget så är framkomligheten för den bilburne dålig i staden. Att Hantverksgatan kunde stängas av då Coop Extra byggdes ut, var och är, en märklig händelse som hade lång startsträcka men kom till stånd. Då försvann Trekanten som liksom Iris sedan ett tag ägdes och ägs av COOP.
Man kan ännu se, om man kör på Slottsgatan, Jojjes i fonden. Lite pittoreskt kan jag tycka. Då man rivit denna byggnad kommer det att blottas en brandvägg tillhörande Iris, den tidigare guldsmedsbyggnaden. Den är q-märkt via Kalmar Läns Museum och det innebär att byggnaden förses med skyddsbestämmelser som skyddar mot rivning och exteriör förvanskning.
Vi får nog snart se vad som kommer att ske. Underhållet är obefintligt av Iris.
Lite mer om trafik. Jag hade ett bra samtal med en trafikpolis i Kalmar, Martin Pettersson, om detta med stopplikt för bilister vid obevakade övergångsställen. Det är för mig obegripligt.
Det är lättare att stanna som fotgängare som gott kan se sig för. De borde ta ansvaret för att inte det sker en påkörning.
Har man dessutom det minsta miljötänk så förstår man att när bilen skall köra igen, så går det åt energi.
Åke Henning, bilist