GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Föredömligt agerande av KLT efter olycka

Torsdagen den 11 oktober var vi ett sällskap på åtta personer, från Pelargon Oscar, ute på en tåg och bussresa i Kalmar och Kronobergs län.
Publicerad 18 oktober 2018
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vid den här övergången kolliderade tåget med en traktorvagn. Insändarskribenten hyllar nu KLT och andra för agerandet efter olyckan.
Vid den här övergången kolliderade tåget med en traktorvagn. Insändarskribenten hyllar nu KLT och andra för agerandet efter olyckan.Foto: Eva Bergquist Andersson

Vi hade en mycket fin dag, med trevlig buss- och tågpersonal.

På kvällen åter i Kalmar och vidare mot Oskarshamn, valde vi Kustpilen som skulle ta oss till Berga och vidare med buss till Oskarshamn.

Tyvärr slutade tågresan abrupt strax söder om Högsby, när tåget kolliderade med en traktor och vi blev stående på spåret ”mitt ute i ingenstans”.

Det var en mycket otäck upplevelse, kraschen, med metall mot metall samt ljudet av glas som splittrades.

Allt var tyst och lugnt, passagerarna satt kvar på sina platser. Vi satt allra längst bak i tåget så vi visste inte vad som utspelade sig i främre vagnen.

Efter en stund kom tågvärden, en ung kvinna och frågade hur vi mådde, en prestation av henne efter att ha sett sin kollega tågföraren skadas.

Tur i oturen fanns en ung AT-läkare och en sjuksköterska med bland passagerarna och kunde ge första hjälpen. De delade också ut filtar och andra förnödenheter till dem som behövde.

Efter någon halvtimma anlände ett 20-tal räddningspersonal från styrkorna i Högsby, Fliseryd och Fagerhult, samt poliser från länet och ambulanssjukvårdare. Ganska snabbt kom också fordon med starka lampor och lyste upp olycksplatsen.

Vi fick ständig information om läget på och runt tåget. Vi fick veta att vi kolliderat med en traktorvagn, inte själva traktorn. Man kan ju bara befara vad som hänt om det varit en traktor på flera ton.

Räddningspersonal, ambulanssjuksköterskor och polis kom och pratade med passagerarna hela tiden, frågade hur vi mådde och berättade att vi skulle evakueras så snart man fått fram en buss.

Vi tillfrågades om vi kunde, med hjälp, ta oss ut ur tåget via en stege, de som inte klarade detta bars på bår till väntande räddningsfordon som körde oss till en väntande buss.

På bussen fanns även en representant från tågbolaget Veolia, som hjälpte de passagerare som skulle ha åkt vidare från Linköping till Stockholm med att ordna hotell i Linköping.

Under tiden hade en trafikledare på KLT ordnat fram taxi till oss åtta personer från Oskarshamn, dit vi kom cirka fyra timmar senare än beräknat.

Varför skriver jag då detta?

Vi matas ständigt med uppgifter om trafikförseningar eller inställda tåg utan någon som helst information till väntande passagerare.

I Kalmar län är det precis tvärsom, här fick man kontinuerlig information och hjälp hela tiden. Jag vill ge en eloge till alla inblandade.

Med stor tacksamhet

Kerstin K-S

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.