Insändare

Bristande känsla för service i kommunen

Insändare Artikeln publicerades
Insändaren undrar hur det står till med servicekänslan hos Kalmar kommun.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Insändaren undrar hur det står till med servicekänslan hos Kalmar kommun.

I en stad där de gröna oaserna byggs bort allt mer är det fantastiskt att man har möjlighet att hyra odlingslotter genom kommunen. Vad jag hört är det lång kö för att få chansen till detta.

Vi har i flera år hyrt en av de härliga lotterna vid sjukhuset, men sedan vi flyttade från kommunen har vi inte haft tid att ta hand om den, och istället för att låta den förfalla ville vi säga upp lotten förra året. Det visade sig dock att vi sade upp den en dag för sent, och vi fick därför betala hyresavgift för ett år till. Nå, det må vara hänt, rätt ska vara rätt.

Nästa år tänkte vi vara tidigare på bollen. Nu ringde jag i mitten av februari. Det gick inte att säga upp den vägen, fick jag veta, men de lovade att anteckna att jag hört av mig, och sa att "det går inte in i en ny hyresperiod förrän i slutet av mars, så det är ingen fara". Detta skrev de också per mejl när jag några dagar senare oroligt undrade var blanketten de lovat att skicka på posten blivit av. Den var på väg, skrev de, och "det går inte in i en ny hyresperiod förrän i slutet av mars". Vi skickade in en skriftlig uppsägning innan den siste mars.

I dagarna kom dock ett brev där det stod att uppsägningen skulle skett innan första mars och att vår uppsägning inkommit för sent. Därför skulle vi nu ha kvar den ytterligare ett år, och betala över 600 kronor i hyra. Jag mejlade och påpekade att man sagt mig att det var den siste mars och inte den förste, och bifogade även det mejlet. Nähä, handläggaren svarar med samma mekaniska mening att min uppsägning kommit in för sent.

Jag ringde till kommunen, och någon svarade på min fråga att det var den siste mars som gällde, så alltså var det inte för sent. Därpå kopplades jag plötsligt till någon annan. Hon kände igen konversationen trots att det inte var henne jag mejlat med, och det var minsann den förste mars som gällde, och det var för sent. Detta sade hon i en ton som om hon tyckte intensivt illa om mig fastän vi aldrig hade träffats.

När jag en aning uppgivet lade på luren tänkte jag, att: Är detta inte en verksamhet till för invånarna och inte för paragrafryttarna? Varför arbeta i ett serviceyrke när man inte har någon som helst flexibilitet och servicekänsla? Förstår de inte orimligheten i att låta en eftertraktad lott stå och förfalla i två år?

Nå, 670 kr är inte mycket att bråka om egentligen, även om det hade varit fint om någon på grund av inkonsekvensen och orimligheten kunde makulera räkningen, men bemötandet och inkonsekvensen! Den bristande servicekänslan. Jag arbetar mycket i reception inom vården, och man är då ansiktet utåt för de patienter som kontaktar oss. Då är det viktigt att det mötet blir bra och att de känner sig respekterade och sedda. Samma mål borde kunna tillämpas av representanter för administrationen inom Kalmar kommun. Hade jag varit deras chef hade jag skämts över hanterandet.

 

Tove Ödegården

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.