Förslag medför att snabbtåg inte stannar i Berga
– En upprustning är på gång av Stångådalsbanan med målsättningen att få en förbättrad trafikering och snabbare restid. Därför har i?en utredning föreslagits att ett triangelspår byggs i Berga, vilket i sin tur medför att snabbtåget inte ska stanna i Berga, säger kommunalrådet Ingemar Svanström (C).
Kalmar läns trafik vill få till stånd en utbyggnad för att tågtrafiken på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping ska komma ner till två timmar och trettio minuter.
– I Berga kan man gör en tidsvinst på sju minuter, vilket är mycket i detta sammanhang, men då krävs det föreslagna triangelspåret. Det finns möjligheter att finansiera ett sådant till 89–90 procent genom så kallade reinvesteringar, men ännu är inget avgjort i ärendet.
– Trafikverket ska för övrigt titta på den utredning, som vi har gjort. Samtidigt förstår jag reaktionerna i Berga, där man är motståndare till triangelspåret, säger Ingemar Svanström.
I sammanhanget vill Ingemar Svanström påpeka att järnvägstrafiken mellan Oskarshamn och Nässjö via Berga i vilket fall som helst ska fortsätta som hittills och då med tågstopp i Berga, varför stationen inte kommer att spela ut sin roll.
I yttrandet från Oskarshamns kommun gällande Högsby kommuns översiktsplan understryker man att få vara delaktig part i alla beslut och diskussioner, som rör Stångådalsbanan. Järnvägssystemet är en livsnerv för Oskarshamn och alla förändringar, som ökar kapacitet och flexibilitet är värdefulla, medan förändringar, som riskerar att försämra Oskarshamns flexibilitet och nytta av järnvägssystemet inte kan accepteras.
Berga samhällsförening vill slå vakt om järnvägsstationen och tycker förslaget är helt absurt med ett nytt och mycket kostsamt spår. Även grannar till det tänkta spåret har kraftfullt motsatt sig förslaget.