GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Långt innan det blev modernt med nätverk och influencers fanns det sådana i Olle Westins kraftfält”

Barometerns förre chefredaktör Olle Westin, Kalmar, har avlidit i en ålder av 94 år.
Publicerad 18 september 2021 • Uppdaterad 18 september 2021
Olle Westin blev 94 år.
Olle Westin blev 94 år.
Foto: Suvad Mrkonjic, arkivfoto

Under sina många år på Barometern växte Olle Westin till publicist, om man med detta avser en person som är både tidningsledare och opinionsbildare. Det fanns andra publicister vid samma tid, Tore G Wärenstam på Borås Tidning, Anders Yngve Pers på VLT och naturligtvis Expressens Bo Strömstedt. Det är i denna krets som Olle Westin hör hemma. Många sådana finns inte idag, när dagspressen tvingas att styras med ekonomin som ledstjärna och tyckandet är allmängods. Olle Westin var aktiv i en tid, då en tidningsröst gav eko och genomslag.

Många av dagens Kalmarbor kommer att minnas den glada äldre herre som cyklade runt i stan, kände alla och var med överallt. Sådan var Olle Westin också under sin aktiva karriär, styrd av både hjärna och hjärta, klok när det behövdes och ibland en lekboll för sina impulser. Det är sådant som skapar publicister. Ledarskribenter finns det gott om. Tidningschefer likaså. Sådana som Olle Westin är mer sällsynta. Han var alltid redo att inta en ståndpunkt och ibland beredd att revidera sin åsikt dagen därpå. Åsiktsmaskiner blir inte sällan förutsägbara och lätt cyniska. Olle Westin var en person att tycka om för hans pojkaktiga spontanitet.

De första lärospånen i branschen fick han på Örnsköldsviks Allehanda som allt i allo på redaktionen. Där fanns Tage Forsberg, som senare skulle bli hans parhäst på Barometern. Under studieåren i Uppsala började dåvarande Högerpartiet att utnyttja hans talang för organisation och förmåga att formulera sig. Under 1953 var han journalist på Barometern, med en inriktning som idag skulle kallas ekonomireporter, ständigt nyfiken på vad som hände ute i tidningens bevakningsområde. Vi återfinner honom på Barometern 1957, då han kliver in som politisk redaktör under Tage Forsberg. Han blev andreredaktör 1961 och chefredaktör 1972 med slutdatum 1985.

Många år har gått sedan dess. Men flera av Olle Westins insatser blev av betydelse för Barometern-OT idag. Tidningens envisa tro på lokaljournalistiken fick en grundsten i Olle Westins ”rundabordssamtal”. I varje kommun i spridningsområdet samlade han inflytelserika personer till en inventering av viktiga framtidsfrågor. Tre frågor stod på dagordningen. Vad kan kommunen göra själv? Vad ankommer på regionen? Vad är statens ansvar?

Ibland stötte inbjudan på motstånd. Socialdemokratiska politiker stegrade sig inför tanken att gå i högermannen Westins ledband. Men han såg till att så många andra nyckelpersoner engagerade sig att det blev omöjligt för arbetarrörelsens representanter att ställa sig utanför. Långt innan det blev modernt med nätverk och influencers fanns det sådana i Olle Westins kraftfält.

Genom rundabordssamtal fick kommunerna hjälp att formulera en handlingsplan. Tidningen fick ökad lokalkännedom och förankring ute i bygderna. De bilagor som sammanfattade diskussionerna gav goda annonsintäkter.

Under dessa samtal på 1960-talet uttryckte många önskemålet om en bro över Kalmarsund. Frågan hade stötts och blötts sedan början av 1930-talet utan att något hänt. Opinionsbildaren Olle Westin fick klartecken från sin chef Tage Forsberg att driva kampanj för ett brobygge. Staten tvekade. Olle Westin fortsatte att agitera: Om inte staten gör något, måste regionen ställa upp. Och vill inte regionen, kan en bro byggas och finansieras med broavgifter, sade han. Olle Westin hade sett en sådan lösning i Kalmars amerikanska vänort Wilmington. Som alla vet blev det en bro med statliga pengar. Den invigdes i september 1972.

Vem driver idag kampanj för en andra bro, som kan komplettera eller ersätta den snart femtioåriga förbindelsen mellan Kalmar och Öland? Publicister av Olle Westins art är sällsynt i vimlet av ledarskribenter och tidningschefer. Det var inte bättre förr, men annorlunda.

Dagens Barometern-OT ingår i koncernen Gota Media. Bygget inleddes 1963, då Barometern på Olle Westins initiativ köpte Oskarshamns-Tidningen. 1975 förvärvades Smålandsposten och Blekinge Läns Tidning. Idag är Gota Media ett av de största tidningsföretagen i Sverige. Olle Westin insåg att i tidningsbranschen gäller inte talesättet att ensam är stark.

Han byggde också allianser internationellt i sitt arbete för International Press Institute, IPI. IPI är en organisation som verkar för fri press och yttrandefrihet. Som svensk representant i IPI reste han till Japan, Australien, Kenya, Egypten och Grekland. Överallt agiterade han för värdet av oberoende journalistik. Hans kunskaper i ryska kom till nytta på en reportageresa i Sovjetunionen.

Publicister förblir publicister. Under de många åren som pensionär fortsatte Olle Westin att engagera sig i Kalmars angelägenheter, en cyklande folktribun i basebollkeps med energi för både pedalerna och polemiken. Han följde med sin hustru Gunilla Petri på hennes konstrundor och läste hennes texter med kritiskt öga. Han besökte då och då sin gamla redaktion, som om själva atmosfären gav honom förnyade krafter.

Han storhet ska inte överdrivas. Det skulle han inte att tyckt om. I Kalmar fann han sin arena, där han kapacitet som publicist kom till sin fulla rätt. Han förtjänar att bli ihågkommen för sin nyfikenhet, entusiasm och förmåga att lyfta blicken bortom vardagens horisont.

Ulf Wickbom

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.