GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Konstnären Lars Hellsten blev mest känd för glas i stort format”

Som tidigare meddelats har Lars Hellsten, Nybro, avlidit i en ålder av 88 år. Han efterlämnar hustrun Inger, dottern My och barnbarnet Vide.
Digital Bas 3 mån 3 kr
Stöd oss.För fri lokal journalistik.
Du läser just nu en upplåst artikel. Genom att teckna Digital Bas får du tillgång till alla nyheter på sajten och stödjer vår närproducerade och oberoende journalistik.
Publicerad 14 december 2022
Lars Hellsten, Nybro, blev 88 år.
Lars Hellsten, Nybro, blev 88 år.Foto: Privat

Konstnären Lars Hellsten blev mest känd för glas i stort format. Med tanke på utbildningen till skulptör var detta knappast en tillfällighet. Direkt efter åren på Konstfack knöts han till Skrufs glasbruk 1964. Där introducerade han gjutet glas och förnyade sortimentet av blåsta produkter. Genombrottet kom 1965 med utställningen ”Glasharmonika” på Hantverket i Stockholm. I fokus hamnade unika konstverk i form av stora slott. Ingen hade tidigare gjort skulpturer i glas på detta sätt! Han började även arbeta med utsmyckningar till offentlig miljö.

När Lars flyttade till Orrefors glasbruk 1972 inleddes ett framgångsrikt samarbete som varade i tre decennier. Gjutet konstglas fick stort utrymme liksom vidareutveckling av kollegan Sven Palmqvists centrifugeringsteknik. ”Jag kom tidigt på att arbeta med reliefmönster och ovala former så att jag med hjälp av centrifugalkraften kunde profilera skålens kant efter mina önskemål”, berättade Lars. Lotus, Corona och Odyssey var några av hans populära serier. Servisen Eden med lövformade tallrikar blev en annan storsäljare.

Parallellt arbetade Lars med blåst glas – även med klassiska orreforstekniker som graal och ariel. Växlingen mellan konst- och bruksglas tilltalade honom. Naturen var en ständig inspirationskälla liksom resor i hela världen med Japan som favoritland. Många idéer utvecklades i nära samarbete med brukets hantverkare: ”Man kan likna mig vid en dirigent – jag kan inte spela förstafiol, men jag vet vilken klang den ska ha”, förklarade han.

Lars hörde till 1960-talets konstnärer som med både humor och respekt vågade utmana och förnya det svenska glaset. Utställningarna blev många och hans verk finns på en rad svenska och utländska museer, exempelvis Nationalmuseum, Stockholm, Victoria & Albert Museum, London och The Corning Museum of Glass, New York State.

Gunnel Holmér, glashistoriker och vän

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.