GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Göran Wärff förstod glas som idé, material och process på djupet”

Glaskonstnären Göran Wärff har avlidit, han blev 88 år. Han efterlämnar hustrun Lena och döttrarna Hanna, Amanda (i äktenskapet med Ann Wolff) och Emilia med familjer.
Publicerad 22 juni 2022
Glaskonstnären Göran Wärff är död.
Glaskonstnären Göran Wärff är död.Foto: Jonas Lindström

Glaskonstnären Göran Wärff har avlidit, han blev 88 år. Han efterlämnar hustrun Lena och döttrarna Hanna, Amanda (i äktenskapet med Ann Wolff) och Emilia med familjer.

Göran Wärff hade en livslång gärning inom glaset och var en av Sveriges mest omtyckta glaskonstnärer. Han föddes 1933 i Slite på Gotland och studerade arkitektur, konsthantverk och måleri i Tyskland och England. Han arbetade för Pukebergs glasbruk i början av 1960-talet och på Kosta glasbruk från 1964 och framåt. Göran arbetade med design likaväl som med glaskonst. Han blev flerfaldigt prisbelönt och hade ett stort antal utställningar nationellt och internationellt, liksom uppdrag för offentlig miljö, exempelvis till Växjö domkyrka och Sydneys operahus.

Göran Wärff förstod glas som idé, material och process på djupet. Hans arbeten var en utveckling av den hantverksskicklighet som historiskt satte Kosta på världskartan. Serier som Zoom, Sails och Mirage är exempel på ett samtida och mycket personligt glasuttryck. Den mjuka och rörliga glasmassan, formad av sin egen hetta och skickliga hantverkare, fångades av Göran till regnbågsfärgade verk som knappt tycks ha stelnat. I de färdiga verken känner man det varma glasets rörelse och Görans särskilda förmåga att tolka glas och ljus.

Göran var en uppskattad arbetskamrat på glasbruket. Hans långa gestalt var under sex decennier någon man väntade sig att möta på bruket. Han klev med stora kliv över hyttgården på väg mellan hyttan och sliperiet. Hans gotländska dialekt bröt igenom hyttans slammer och klirr, hans instruktioner till hantverkarna var lågmälda och precisa utan dramatik. Han är en av samtidens stora glaskonstnärer som tillhörde den gyllene generation av glaskonstnärer och glashantverkare som formulerade idén om svenskt glas under 1900-talets andra hälft. Göran var en kär kollega och en förebild som människa och konstnär. Nu seglar han mot den eviga horisonten och lämnar åt andra att berätta berättelsen om glas och ljusets mystik.

Erika Lagerbielke, glaskonstnär och professor vid Linnéuniversitetet

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.