Mitträcke i stället för rondell i Lindåskrysset
Vägverket har i en förstudie tittat på tre olika alternativ till hur korsningen kan förändras och bli trafiksäkrare. Och det alternativ som vinner i utredningen är varken en rondell eller någon tunnel.
Sidoförskjutning I stället förordas en form av sidoförskjutning med mitträcke. För trafikanter som kommer från Nybrohållet blir det en vänsterfil för de som ska svänga in mot Lindås samhälle.
När man kommer från Emmabodahållet blir det ingen vänsterfil eftersom Vägverket bedömt att det inte är så många som kör i den riktningen.
- Vägverket har gjort beräkningar utifrån trafikflödet och vägt trafiknyttan mot investeringskostnaden, säger Emmaboda kommuns tekniske chef Erling Karlsson.
Då har man kommit fram till att det blir för dyrt med rondell eller tunnel.
Öka trafiksäkerheten För att öka trafiksäkerheten vid övergångsstället i korsningen mellan väg 120 och Södra/Norra Lindåsgatan kommer den också att förses med en varningstriangel med blinkande ljus när gående passerar vägbanan.
Vägverket har ställt frågan till Emmaboda kommun om den vill att det ska vara ett mitträcke eller om planteringar ska dela av vägbanorna.
Växter bättre än vajer I det fallet har teknik- och fritidsnämnden förklarat att man förordar växter i stället för att låta en
stålvajer dela av vägen.
- Längre fram kommer Vägverket att kalla till ett informationsmöte med Lindåsborna, säger teknik- och fritidsnämndens ordförande Per Sigvardsson.