GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Varor som inte håller kostar oss 20 miljarder

Slit och slängsamhället är här. Totalt förlorar varje svensk 2 800 kronor om året på grund av varor och tjänster som inte håller måttet.
Klicka på bilden för att se den i större format.
Klicka på bilden för att se den i större format.
Foto: 

- Det är inte acceptabelt, säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

För den enskilde konsumenten kan 2 800 kronor vara nog så kännbart. Men konsumentministern tycker att problemet med felaktiga varor blir ännu tydligare om man lägger ihop kostnaderna. Tillsammans förlorar konsumenterna då 20 miljarder kronor om året.

- Det måste vi göra något åt. Det är en viktig välfärdsfråga, säger Ann-Christin Nykvist till TT.

Det är nationalekonomen Fredrik Carlsson på Göteborgs universitet som nu har räknat fram belopp på vad alla trasiga saker kostar.

Runt 2 000 personer har fått svara på om de haft problem med varor eller tjänster som de köpt under det senaste året.

Drygt åtta av tio konsumenter har råkat ut för misslyckade köp, inte bara en gång utan i genomsnitt tre gånger under året.

Det som kostar pengar för konsumenten är reparationer, utlägg för porto, telefonsamtal, transporter och också all tid som går åt för att klaga och åtgärda felet. I vissa fall kan det också behövas experthjälp.

Vanligast är problem med elektronisk kommunikation och ny teknik, till exempel mobiltelefoner, internetuppkopplingar och datorer.

- Vi måste stärka konsumentskyddet på de här områdena, säger Nykvist.

Till sommaren kommer en proposition med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Konsumenterna klagar inte bara på att sakerna går sönder. Det kan också handla om att de fått felaktig information eller varit utsatta för påtryckningar

i samband med att de köpt en vara eller tjänst.

En del av dessa problem hade kunnat undvikas med bra kommunal konsumentvägledning, men det är något som inte fungerar i alla kommuner. Även på detta område kan det komma förslag i sommarens proposition.

- Det handlar framför allt om att det ska vara nära till råd och stöd när man behöver det, säger Ann-Christin Nykvist.TT

Läs mer