Hundratals företag i Kalmar län har återigen drabbats av bluffakturor. Den här gången är det företaget SFF Internet som vill att räkningar ska slinka igenom utan granskning
Nyheter • Publicerad 30 januari 2003

Det hävdar Svensk handel som nu går ut och varnar för SFF Internet på sin svarta lista. Nu kräver organisationen en lagändring.

- Det måste bli ett slut på sådant här, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel.

- Det kan inte vara rimligt att man får hålla på med massutskick som upptar folks tid. Vi har ett visst skydd som privatpersoner, men företag är oskyddade mot hysteriska införsäljningsattacker.

Barometern-OT har tidigare berättat om företaget FRK Internet. Nu uppges flera hundra företag i Kalmar län ha fått en liknande faktura från SFF. Företaget vill ha betalt för en anslutningsavgift till ett företagsregister. För 4 350 kronor blir kunderna anslutna till registret. Efter inbetalning sägs registret skickas på en cd-rom.

- Bluffen känns igen på att det ser ut som en faktura. Endast i det finstilta kan man läsa att det rör sig om ett erbjudande.

- Det här handlar om tidigare annonsskojare. De är väldigt energiska och hotar med inkasso om man inte betalar.

- Sådana här företag köper in adressregister. Det är inte ovanligt att man köper över 600 000 adresser.

I bland ändrar företaget till och med adressen för att få kunder att skriva på.

- De provocerar så att man skriver tillbaka att det är fel adress. Ändringen tar de sedan som en beställning.

Samhället kan inte längre stillatigande se på när sådana här företag får härja fritt, menar Dick Malmlund.

- Det måste till en lagändring för att få bort målvakterna bakom bolagen. Man kunde begränsa det till att man högst får ha tre konkurser bakom sig för att sitta starta nytt bolag.

Vad ska man göra om man fått en faktura?

- Faxa tillbaka den och skriv på att du inte har beställt materialet. Men skriv inte under med din namnteckning.

Barometern-OT försökte under gårdagen att få kontakt med någon ansvarig på SFF Internet. Dock utan resultat.

Jesper Ericson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.