Mungiporna uppåt för Kalmar
På onsdagen presenterade Svenskt näringslivs regionchef, Jan Appelgren, den senaste upplagan av analysen av företagsklimatet i Kalmar.
När 2004 års upplaga presenterades var det en dyster bild som visades upp. Kalmar rankades som 229 kommun i landet.
Trenden har vänt Nu har trenden vänt. Förra året ansåg endast 18 procent av Kalmar-
företagarna att det lokala företagsklimatet var bra.
I år är drygt var tredje företagare, 34 procent, nöjda med företagsklimatet.
- Kalmar har inte bara tagit igen tappet under 2004, många siffror är bättre än 2003 års siffror, sade Jan Appelgren.
Förbättrade attityder Exempel på områden som gjort att företagsklimatet förbättrats är förbättrad kommunal service, bra tele- och it-nät och att företagarna upplever att olika samhällsgruppers attityder till företagen förbättrats.
Men fortfarande finns områden som de lokala företagarna i Kalmar inte är nöjda med, exempelvis anser åtta av tio företagare att kommunens regler och byråkrati inte gynnar företagen positivt och två av tre företagare anser att det bedrivs osund konkurrens av kommunens verksamheter.
Hur Kalmars företagsklimat står sig i en nationell jämförelse presenterar Svenskt näringsliv först i maj. Men kommunledningen i Kalmar är mycket nöjd med de siffror som presenterats.
- Den undersökning som Jan Appelgren presenterar kan man se som en termometer. Den visar att företagsklimatet i Kalmar just nu är glödhett, sade Johan Persson (s), tillträdande kommunalråd.
Ikea och Clas Ohlsson Att peka på någon förklaring till vändningen gör inte Svenskt näringsliv. Men Johan Persson kan se ett par viktiga skäl.
- Ikea och Clas Ohlssons etableringar i Kalmar var väldigt, viktiga. Inte så att de skapade väldigt många nya arbeten, men deras etablering i Kalmar betyder väldigt mycket psykologiskt.
- Likaså märker vi genom rapporter vi får varje månad att nyföretagandet i Kalmar ökar stadigt. Det är med andra ord mun-
giporna uppåt just nu, en utmärkt avskedsgåva till Kjell Henriksson, sade Johan Persson.