Fler företag blir certifierade
På onsdagen träffades ett gäng Kalmarföretagare för att få utbildning i kvalitets- och miljöcertifiering.
Att vara certifierad är nämligen många gånger ett villkor för att man ska få sälja numera.
Annat var det för 16 år sedan när konceptet först infördes.
- Det gick väldigt trögt i starten, säger projektledaren Owe Rylander, vd för Ekonomiutbildaren AB och utbildare av både kommuner och företag i Sverige.
- Efter sex-sju år var endast 700 företag certifierade i Sverige.
Helt inriktat på stordriften
Då handlade det också i första hand om industrin. Kvalitetscertifieringen ISO 9000 var helt inriktad på stordriften. Det hela kostade mycket och många småföretag tyckte inte att det var värt pengarna.
- Det var också komplicerat. Jag hade 17 pärmar med material. Nu finns allt i en liten mapp.
För sju år sedan kom miljöcertifieringen. Och med den växte intresset.
- I dag är en certifiering en väldigt starkt konkurrensmedel.
Detta har delvis att göra med att kommunerna, en av de största uppköpsaktörerna, nu börjar bli certifierade. Fastighetskontoret i Kalmar kommun var den första certifierade kommunala förvaltningen i Sverige. Flera har sedan följt i Kalmars fotspår.
Hälften av kostnaderna
- Kommunerna får visserligen inte utesluta en leverantör för att den inte är certifierad. Men vid upphandling kan man vikta olika krav. Och då slår en miljöcertifiering högt.
Industriellt utvecklingscentrum i Kalmar och regionförbundet har nu sett till att företag i Kalmar län lättare kan certifiera sig. Regionförbundet står nämligen för hälften av kostnaderna.
I stället för 80 000 kronor kostar utbildning och själva certifieringen 40 000 kronor. Det öppnar dörren för fler småföretag.
En av dem som nu vill miljöcertifiera sig är Dillbergska bokhandeln i Kalmar.
- Vi är kvalitetscertifierade sedan tidigare, säger Lars Rabell som tillsammans med Annelie Johansson gick på seminariet under onsdagen.
- Vi vet att det här är nyttigt. Man ser över sina rutiner.
På Dillbergska bokhandeln ledde certifieringen till att personalen diskuterade hur jobbet utfördes. Dessutom skrev man ner instruktioner och manualer till arbetsuppgifterna.
- Det gör att vi nu klarar av vissa arbetsmoment även om den som brukar sköta dem är borta. Det här har många fördelar. Inte minst i konkurrensen, säger Annelie Johansson.