Digitala klappar i ropet i år

I jul kommer vi att plåta digitalt. Både män och kvinnor tippar digitalkameran som årets julklapp.
Nyheter • Publicerad 5 november 2003

Det framgår av en enkät som sajten Pricerunner.com har gjort. Av de drygt 32 000 som svarade på undersökningen tror 35 procent att digitalkameran blir den hetaste julklappen i år.

- Det var inte överraskande, säger Patrik Blixt på Pricerunner.com.

- Däremot blev vi förvånade över hur könsbundna klapparna är.

Litet intresse för böcker

Kvinnor önskar sig mest upplevelser förutom en digitalkamera. Därefter kommer kläder och en mobiltelefon.

Män önskar sig däremot en hemmabio, förutom en digitalkamera.

- Mest förbryllade blev vi över att män inte alls verkar vara intresserade av böcker. Endast 2,7 procent önskade sig det.

- De verkar i stället vilja ha en bruksanvisning att läsa på julaftonen.

Även det låga intresset för

sällskapsspel bland Pricerunner.coms besökare förvånade de anställda på jämförelsesajten.

- Annars brukar man ju säga att julen är de stora sällskapsspelens tid. Men enligt vår undersökning stämmer inte det.

Den som tänker ge bort en digitalkamera i jul har mycket att tjäna på att jämföra priser, menar Pricerunner.com.

Ser man på de mest populära digitalkamerorna kan man spara nästan 5 000 kronor på att välja "rätt" försäljare.

Fler köper klappar på nätet

- Alltfler köper sina julklappar på nätet. Det har att göra med enkelheten och priset. De stora elektronikbutikerna har svårt att mäta sig med de billigaste nätleverantörerna.

De som specialiserat sig på enbart nätförsäljning slipper kostnader för dyra lokaler. Det gör att priserna kan bli lägre.

- Men även på nätet är skillnaderna i priser stora. På vissa varor är de nästan skamligt stora avvikelser. Det finns inget som motiverar så stora skillnader .

- Det visar att konkurrensen inte är den bästa och att det faktiskt löna sig att kolla in olika priser.

Jesper Ericson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.