Annons

Beskattade p-platser får företagen att se rött

Beskattningen av p-platsen på jobbet vållar stor ilska bland företag i Kalmar län.
Nyheter • Publicerad 5 mars 2005

På fredagen hörde en mängd personalansvariga och enskilda företagare av sig till Barometern-OT efter gårdagens artiklar.

- Det räcker tydligen inte med alla idiotiska regler som redan finns, säger Hans Lindgren på Lindgren Konsult.

Annons

- Nu måste man till och med stå och kolla hur anställda parkerar. Är det underligt att företag flyttar utomlands?

Barometern-OT kunde i gårdagens tidning berätta om regeln som Skatteverket fått

i uppdrag att syna. Från och med inkomståret 2004 ska arbetsgivaren ange om de anställda har fått fri parkering. Personalen ska sedan skatta för förmånen.

Detta har bland annat lett till trafikkaos runt Candeliahuset

i Kalmar. En del anställda som jobbar i huset vill inte parkera

i garaget. I stället blir konkurrensen om de betalningsfria platserna ovan jord större.

Och flera företagare som ringde Barometern-OT på fredagen undrar nu hur man ska kunna övervaka vem som har stått var, när och hur länge.

- De som har bestämt det här har för lite att göra, säger Johanna Strandman, företagare som har en p-plats till sina anställda.

- Det räcker med allt annat vi betalar skatt på.

Av de läsarkommentarer barometern.se fick på fredagen framgår också en stor ilska mot reglerna. "Detta tar priset", skriver signaturen Kalmarkisen.

Annons

"Skatter äter upp detta land".

Stefan Almén platschef på Vodafone i Kalmar, som har 60 fria p-platser för de anställda på Varvsholmen, trodde först att beskattningsregeln var ett skämt.

- Jag tänker inte vika en heltidstjänst åt någon som ska hålla reda på vem som står på parkeringsplatserna. Det här är inte klokt.

Åke Fagelberg, ordförande

i Företagarna i Kalmar län, kallar reglerna löjliga.

- Det går ju inte att efterfölja dem. Det här är verkligen att gå för långt. Byråkratin för våra medlemsföretag blir helt oöverstiglig.

Jesper Ericson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons