GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Välkommen till Hitte-På-Enheten eller HPE som vi kallar oss”

Sjukvård”(Ring, ring) ”Välkommen till Hitte-På-Enheten eller HPE som vi kallar oss, du talar med Sputnik.”
”Ja hej, mitt namn är Hanne Hovsamsson från Granska Uppdrag. Vi gör ett TV-program som heter ”Mission Impossible” och skulle vilja ställa lite frågor till ansvariga.”
Debatt • Publicerad 20 januari 2023
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Nej inte medicinskt utprovat men å andra sidan inte sämre än nätdoktorer som till exempel”Krya på dig”.”
"Nej inte medicinskt utprovat men å andra sidan inte sämre än nätdoktorer som till exempel”Krya på dig”.”Foto: Julia Lindemalm

- Jaha, med en Avtar eller riktig person?

– ??

– Ja med en Avatar kan du få prata direkt men med en riktig person så får du chatta.

– Ja, just det. Det handlar om en incident bland era läkare och just om chattfunktionen.

– Åhå – då vet jag inte om vi rätt instans.

– Men är det inte ni som infört den nya chattfunktionen inom sjukvården?

Erik Lexne, Leg läkare.
Erik Lexne, Leg läkare.Foto: Anders Johansson
”Vi går konkret på frågan så kanske det klarnar vem jag skall prata med. Vi har fått rapport om en läkare som säger sig ha ”försvunnit i cyberrymden”. Han menar att det yrke han blivit utbildad för har helt försvunnit. Han träffar inte längre några patienter utan sitter och chattar hela dagarna på olika plattformar och loggar in och ut i olika system. Tänkte höra lite hur det kunde bli så tokigt.”
Erik Lexne, Leg läkare.

– Jo säkert men är det vi eller ElfenbensTornet tror du?

– Spelar det någon roll, ni är väl ansvariga för införandet av rutiner i sjukvården?

– Nja, visserligen sitter många medarbetare på HPE och hittar på saker men numera är vi organiserade på ett annorlunda vis. Vi skickar idéer till ET som sedan låter konsulter fördela arbetet nedåt i organisationen. Konsulterna själva har inget ansvar för vad som sedan sker.

– Nähä…vem ansvarar då?

– Det är ett kollektivt ansvar, precis som Regeringen vet du.

– Alright vi går konkret på frågan så kanske det klarnar vem jag skall prata med. Vi har fått rapport om en läkare som säger sig ha ”försvunnit i cyberrymden”. Han menar att det yrke han blivit utbildad för har helt försvunnit. Han träffar inte längre några patienter utan sitter och chattar hela dagarna på olika plattformar och loggar in och ut i olika system. Tänkte höra lite hur det kunde bli så tokigt.

– Varför menar du att något blivit fel?

– …menar du att det är så här det skall gå till?

– Lugn, lugn jag kopplar på min AI så kan vi nog reda ut saken. Sådär ja – nu svarar AI

– (Metallisk röst) Hej jag heter Sputnik 2.0. Är det själva processen eller läkaren du vill prata om?

– Men så här, ni har infört ett nytt arbetssätt baserat på att patienter chattar med sin läkare. Den läkare vi pratat med säger att han är helt utbränd, säger sig blivit helt överkörd. Att systemet inte är medicinskt utprovat.

– (Metallisk röst) Jaha – jag förstår. Har han bytt proppar efter utbrändheten? På vilken gata blev han överkörd? Nej inte medicinskt utprovat men å andra sidan inte sämre än nätdoktorer som till exempel”Krya på dig”.

– Jag tror jag vill prata med den andra Sputnik igen

– Ja det är Sputnik. Blev du inte nöjd med svaren? Vill du chatta med någon istället?

– (musik spelas i bakgrunden)

– Vad är det för musik?

– Den kommer automatiskt när man kopplar på chattfunktionen

– Tycker jag känner igen den…för länge sedan…. kan det vara...

– Just det – Chattanooga med ”Hallå hela pressen” men vi har gjort om texten till ”Chatta riktigt noga” – bra va? Nu kan du börja chatta!

– OK – ”Hej. Det här med att chatta hinner personalen med att göra det?”

– ”…ja.”

– ”Hur många chattar du med samtidigt?”

– ”Nej, man skall inte tugga tabletterna, man skall svälja dem med rikligt med vatten”

– ”??”

– ”Hoppsan nu skickade jag chatten fel, rätt svar kommer strax”,

– ”45 åt gången”

– ” Fick patienten det meddelandet?”

– ”Jo tyvärr men det löser vi. Han får chatta med intensivvården istället. Vi brukar göra så när sånt här händer”

– ”När sånt här händer…..hur ofta händer det?”

– ”Ont i bröstet kan vara allvarligt! Det är bäst du chattar med 1177”

– ”?? Samma fel igen? Vad fick patienten för besked?”

– ”Det blev”;

-”Sånt händer ibland, brukar inte vara allvarligt. Vi håller koll på statistiken”

– ”Koppla upp mig på Sputnik igen”

– Ja det är Sputnik. Du var minsann svår att tillfredsställa. Vad vill du veta nu?

– Jag blir lite förvirrad av alla dessa turer. Kan man ringa till kontoret för chatten?

– Jo då, +91-81000

– +91….är inte det landsnumret till Indien?

– N.B. Detta är en fiktiv historia som inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten

Erik Lexne, Leg läkare.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.