Annons

Vad är det som är så speciellt med Kalmar

Skolpolitik
”Den enskilt största orsaken till utanförskap är att inte klara skolan, att hjälpa våra barn att gå ut gymnasiet med betyg är den största tjänsten vi kan ge våra barn. Därför är vårt mål alltid att 100 procent av våra elever ska ha gymnasiebehörighet.”
Publicerad 30 november 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lasse Johansson (S): Behöver ett barn särskild hjälp av någon anledning ska inte skolorna i Kalmar kommun någonsin sluta försöka ge rätt stöd till barnet, så att det kan klara skolan.
Lasse Johansson (S): Behöver ett barn särskild hjälp av någon anledning ska inte skolorna i Kalmar kommun någonsin sluta försöka ge rätt stöd till barnet, så att det kan klara skolan.Foto: JESSICA GOW / TT

En fråga som har ställts några gånger den senaste tiden, främst från moderaterna är varför Kalmar vill lägga mer resurser än andra kommuner på de barn som behöver det mest? Vad är det som är så speciellt med Kalmar?

Vi vill ha en skola som är jämlik, vi vill ha en skola där alla barnen klarar skolan, vi vill ha en skola där rätt resurser går till rätt barn på rätt plats. Det trodde jag att alla ville ha, men så verkar inte vara fallet.

Annons

Vad är det som är så speciellt med Kalmar? Vi gör mer!

Alla är olika och olika är bra. Varje individ har sina egna förutsättningar och varje dag jobbar våra lärare med att se varje barn som unika individer. Men det har också visat sig att det finns strukturer som förklarar mycket av hur det går i skolan för våra barn.

Lasse Johansson(S), ordförande Barn- och utbildningsnämnden
Lasse Johansson(S), ordförande Barn- och utbildningsnämndenFoto: Mats Holmertz
”Vi vill ha en skola där alla barnen klarar skolan, vi vill ha en skola där rätt resurser går till rätt barn på rätt plats. Det trodde jag att alla ville ha, men så verkar inte vara fallet.”
Lasse Johansson (S), ordförande Barn- och ungdomsnämnden.

Den största förklaringen är vårdnadshavarens utbildningsnivå, barn med välutbildade föräldrar klarar oftast skolan och barn med föräldrar som inte gått ut gymnasiet har det svårare. Sedan följer andra strukturer som visar att pojkar klarar sig sämre, så även invandrare, boende hos ensam vårdnadshavare och de barn som bor i hushåll med ekonomiskt bistånd. Dessa strukturer förklarar så mycket som 75 procent av elevernas utbildningsresultat.

För att möta dessa strukturer och få fler barn att klara skolan genom att få den hjälp de behöver så har vi valt att lägga 20 procent av skolpengen i ett strukturbelopp. Det gör oss speciella, vi försöker lägga rätt resurser till rätt barn på rätt plats så att det påverkar. Det här systemet är alla partier i Kalmar överens om att vi ska använda. Förutom Moderaterna som röstade för att vi borde ge mindre resurser till de som behöver det mest. En åsikt som de delar med Thoralf Alfsson.

Vad är det som är så speciellt med Kalmar? Vi gör mer!

Den enskilt största orsaken till utanförskap är att inte klara skolan, att hjälpa våra barn att gå ut gymnasiet med betyg är den största tjänsten vi kan ge våra barn. Därför är vårt mål alltid att 100 procent av våra elever ska ha gymnasiebehörighet, det klarar vi inte nu men vi tänker fortsätta försöka.

Därför gör vi ännu mer:

# Stöd till barn med särskilda behov

Behöver ett barn särskild hjälp av någon anledning ska inte skolorna i Kalmar kommun någonsin sluta försöka ge rätt stöd till barnet, så att det kan klara skolan. Det kan handla om speciallärare, assistans eller anpassad undervisning.

# Trivsel och trygghet, förbättra arbetsmiljön för alla barn.

Annons

Oavsett om barnet har spring i benen, inte vill bli störd, har lässvårigheter eller är i behov av någon form av särskilt stöd ska barnet trivas och känna sig trygg i sin egen skola. Ett uppdrag finns till utbildningsförvaltningen och till alla rektorer att förbättra detta arbete så att vi på sikt kanske når vårt mål om att alla barn ska klara skolan.

# Stöd till barn med särbegåvning

Ungefär 5 procent av alla barn anses vara särbegåvade. De kan känna sig understimulerade i skolan och tappa intresset och därför inte klara sig. Vi har en handlingsplan för att upptäcka dessa barn tidigt och ge dem rätt stöd. Till exempel mer utmanande undervisning eller läsa kurser som är menade för äldre barn.

# Särskilda insatser för de barn som riskerar att inte klara gymnasiebehörighet

Genom att ha ständig dialog med rektorerna om hur eleverna ligger till kan vi sätta in särskilda åtgärder om det behövs. Det kan handla om fler lektioner i matematik eller engelska, lovskola eller extra studier på våra fokustider.

# Resursdialoger

Eftersom vi vill ge rätt resurser till rätt barn är det avgörande att vi följer upp vad de resurser vi fördelar går till. Varje rektor måste redogöra vilka prioriteringar som de gör och vad de väljer att lägga sina resurser på för att barnen ska nå så långt det är möjligt.

# Elevhälsan

Vi har anställt fler kuratorer, vi har en central elevhälsa som arbetar med ständig förbättring. Det som är speciellt i Kalmar är att vi har ett mobilt elevhälsoteam som aktivt kan arbeta på olika skolor för att ytterligare förbättra arbetet för de barn som behöver extra hjälp.

# Specialpedagoger i förskolan

Annons

Det är ytterst viktigt att tidigt identifiera barn som behöver stöd och mer resurser, därför har vi numera specialpedagoger på alla våra förskolor.

Vad är det som är så speciellt med Kalmar?

Vi vill göra mer, vi tar arbetet med att skapa en jämlik skola på allvar. Alla de insatser som vi gör är för att alla barn ska klara skolan. Det är det som är så speciellt med Kalmar och det är vi stolta över.

Majoriteten i Kalmar kommun

Lasse Johansson (S)

Britt-Marie Gudmundsson (V)

Jaafaral Jabiri (C)

Annons
Annons
Annons
Annons