GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Tiden när vi valde bostadsort där det fanns jobb är förbi”

Kommunpolitik i Oskarshamn
”I OT skrevs artikeln Elen ska bli en konkurrensfördel i dragkampen om storindustrierna. Där framhölls säker elförsörjning som en usp-unique selling point. Det råder enligt artikeln inte elbrist i Kalmar och i Oskarshamn, men skillnaden i elpris mellan norra och södra Sverige nämns inte”
Debatt • Publicerad 26 maj 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Nya invånares barn måste trivas och det måste finnas roliga saker att göra på fritiden för hela familjen.”
"Nya invånares barn måste trivas och det måste finnas roliga saker att göra på fritiden för hela familjen.”Foto: Erik Johansen

Oskarshamns kommuns planerade industriområde på 150 hektar (10 ånger så stort som Kvastmossen!) framhålls som en tillgång för en stor etablering. Vinterns elprisers påverkan på bland annat regionens trä och pappersindustri får dock mig att undra varför energiintensiva branscher skulle vilja etablera sig i elpriszon 4 överhuvudtaget i nuläget. Vi får nog hoppas på mer energiproduktion i regionen i framtiden. Investeringarna görs för att citat ”en stor etablering ska inte haka upp sig på elbrist”. Det kan så vara men vi måste börja i rätt ände.

Det har nyligen skett och pågår storskaliga industriella investeringar i Sverige, exempelvis Facebooks serverhall i Luleå; SSAB:s omställning till fossilfritt stål i Luleå med fler. Billerud-Korsnäs nya kartongmaskin i Grums; SCA:s nya kraftlinermaskin i Umeå och nya massafabrik i Timrå; Northvolts nya batterifabriker i Skellefteå, Borlänge och Göteborg samt forskningscampus i Västerås.

, Kustlandspartiet i Oskarshamn.
, Kustlandspartiet i Oskarshamn.Foto: Roger Carlsson
”Vi måste våga inse vår situation och jobba utifrån verkligheten. Oskarshamn har energiinfrastruktur och industri, men brist på arbetskraft och långt till relevanta universitet.”
Kenny Svahn, Kustlandspartiet i Oskarshamn.

Satsningarna har skett där det finns befintlig eller nyligen nedlagd industri, infrastruktur för stora mängder energi, tillgång på arbetskraft samt närhet till universitet som har väsentlig utbildning och forskning. Nästan alla etableringarna är energiintensiva, ingen har etablerat sig i elpriszon 4.

Utifrån de investeringar som skett så är det kanske i Hylte i Halland vi kommer se nästa stora projekt. Hylte pappersbruk är nämligen till salu. Idag ägs bruket av Stora Enso, de ägde även Kvarnsvedens bruk som låg där Northvolt etablerar sig i Borlänge. Innan nedläggning (2014) köpte Kvarnsveden in 1,6 twh, eller då ca 1,4 procent av Sveriges elanvändning. Samma år köpte Hylte in ca 0,8 twh.

Om Hylte bruk säljs och/eller inte drivs vidare finns tillgänglig arbetskraft, energiinfrastruktur och det är nära till Halmstad Högskola och men även Chalmers i Göteborg.

Vi måste våga inse vår situation och jobba utifrån verkligheten. Oskarshamn har energiinfrastruktur och industri, men brist på arbetskraft och långt till relevanta universitet. Vi i Kustlandspartiet menar att en stor etablering det planerade industriområdet/logistikcentret i Kronoparken just nu är önskedröm. Det är bra att mark förbereds för expansion, men att satsa flera hundra miljoner på ett bräde utan att ha en intressent är slöseri med skattepengar. För att satsningen ska betala sig skulle det behövas cirka 500 nya arbetstillfällen och skattebetalare (som bosätter sig i kommunen!) samma dag som området är färdigställt.

Det kan spekuleras i om Scania behöver området, då kanske som tidigare presenterat ett logistikcenter med stickspår för järnvägen med mera. För mig, som okunnig inom fordonsindustrin, blir en annan enkel fråga självklar; varför skulle en lastbilstillverkare som jobbar i bräschen för en fordonsflotta med förnyelsebart drivmedel köra gods med diesellok? På en järnväg som inte kommer rustas upp innan 2030, om ens någonsin. Bara upprustningen av spåret mellan Oskarshamn och Berga kan beräknas till 300 miljoner, om Sydostlänken används som referens.

Vi i KLP vill i stället att pengarna satsas där det är störst brist: Få hit och behålla arbetskraft.

Vill satsa på fler förskolor, upprustning av skolor och en meningsfull fritid. Nya invånares barn måste trivas och det måste finnas roliga saker att göra på fritiden för hela familjen. Vi vill även satsa på en förenklad nyetablering och expansion av små företag. Det kan i sin tur kan dra med sig andra etableringar och få företag att växa. Tiden när vi valde bostadsort enbart efter vart det fanns jobb är förbi, det är Oskarshamns 3500 arbetspendlare ett tydligt kvitto på, ett kvitto som kostar 200 miljoner om året i förlorade skatteintäkter för vår kommun.

Kenny Svahn, Kustlandspartiet i Oskarshamn

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.