GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Svar på 1177 inom fem minuter - så är inte fallet i dag”

Sjukvård
”När du eller någon anhörig blir sjuk och egenvården inte räcker till så ska du kunna lita på att du får hjälp och stöd i tid.”
Debatt • Publicerad 21 juni 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Kalmar län behöver en snabb och tillgänglig sjukvårdsrådgivning.”
"Kalmar län behöver en snabb och tillgänglig sjukvårdsrådgivning.”Foto: Christine Olsson

De flesta invånarna i Kalmar län har förmodligen någon gång ringt till 1177, och de flesta är nog väldigt nöjda med det bemötande som sjuksköterskorna på 1177 gett genom att svara på frågor och ge sjukvårdsrådgivning. Men tyvärr är det första som möter invånarna utdragna väntetider i telefonen – en frustration många kan intyga på.

Väntetiderna till 1177 har ökat under de senaste åren, mycket beror självklart på trycket som uppstått under pandemin, men det gick att se tendenser redan innan Covid-19. Alltför ofta är medelväntetiderna över 30 minuter – vilket är oerhört lång tid om man som patient snabbt behöver veta hur man ska agera. Samtidigt är telefonrådgivningen en avgörande och viktig länk och ofta vägen in i sjukvården. Men får patienterna inte svar i tid på 1177 så väljer de att söka vård någon annan stans, på akuten eller via någon av de stora nätläkarbolagen.

I Kalmar län har Socialdemokraterna valt att sätta en svarstid på 9 minuter. Fram till pandemin var ambitionen att 95 procent av samtalen skulle besvaras i tid, numera är den ambitionen sänkt till 40 procent. Det innebär att mer än hälften av de som ringer in till 1177 ska vänta längre än 9 minuter.

Men det finns exempel på regioner som har valt att satsa på 1177 och bland annat samarbetar med privata aktörer och på så sätt sänkt sina svarstider avsevärt. I moderatstyrda region Stockholm är målvärdet 3 minuter, för att ta ett exempel. De har helt enkelt tagit tag i problemet och skapat rätt förutsättningar för att lyckas.

Här i regionen har en utredning om hur svarstiderna på 1177 kan förbättrats behandlats under våren, men det kommer ta tid att ställa om. Därför anser vi i Moderaterna att regionen bör se över hur stöd för att sänka svarstiderna kan mottas. En enkel åtgärd vore att upphandla extra resurser när trycket blir så högt så att den egna personalen inte räcker till. För det kan inte vara så att Socialdemokraternas negativa bild av privata aktörer i vården ska leda till att du och jag inte får sjukvårdsrådgivning inom den tid som utlovas.

Kalmar län behöver en snabb och tillgänglig sjukvårdsrådgivning. Den är Moderaterna beredda att leverera!

Moderaterna i Region Kalmar län

Malin Sjölander

Carl Dahlin

Jonas Lövgren

Monica Ljungdahl

Suzanne Gustafson

Åsa Ottosson

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.