Annons

Skattepengar tas från sjukvården till flyget

Kalmar Öland Airport
”Vi miljöpartister kan inte förstå varför politiker i regionen och i Kalmar kommun aktivt motarbetar människors miljöengagemang genom att använda skattepengar för att öka flygandet.”
Publicerad 2 december 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Säg nej till köpet av Kalmar Öland Airport, den uppmaningen riktar dagens MP-debattörer till de politiker i Region Kalmar län som om några veckor ska fatta beslut om köpet ska bli verklighet.
Säg nej till köpet av Kalmar Öland Airport, den uppmaningen riktar dagens MP-debattörer till de politiker i Region Kalmar län som om några veckor ska fatta beslut om köpet ska bli verklighet.Foto: Mats Holmertz

Antalet flygresenärer från Kalmar till Stockholm har i år minskat med 7,5 procent, eller cirka 50 personer per dag. För många är det minskande flygandet ett aktivt ställningstagande för att rädda vårt klimat. Och det har effekt: flygbolaget BRA anpassar antalet avgångar och väljer mindre och mer energisnåla plan för inrikesflyget i Sverige på grund av den minskade efterfrågan. Det ger oss ytterligare lite mera tid att hinna ställa om samhället så att vi inte riskerar klimatet och livsbetingelserna på jorden för våra barn och barnbarn.

Vi miljöpartister kan inte förstå varför politiker i regionen och i Kalmar kommun aktivt motarbetar människors miljöengagemang genom att använda skattepengar för att öka flygandet. Regionen höjer landstingsskatten och vill använda en tredjedel, 80 miljoner kronor, till att köpa in sig i Kalmar Öland Airport. Det är en anmärkningsvärd prioritering, med tanke på den ansträngda ekonomin och utmaningarna framöver att kunna erbjuda god sjukvård till länets invånare.

Annika Carlsson Wistedt (MP)
Annika Carlsson Wistedt (MP)Foto: Mats Holmertz
”Ur ett klimatperspektiv är det vansinne att samordna flygresorna i regionen med flyg istället för med tåg.”
Annika Carlsson Wisted, Miljöpartiet de gröna i Kalmar kommun.
Annons

Kalmar kommun, som är säljaren, planerar att låta hela vinsten gå direkt till flygplatsen. Visst har flygplatsen ekonomiska problem med ett blygsamt beräknat underskott i år på 0,4 miljoner kronor. Men det nya tillskottet överträffar med råge ett helt års inkomster för flygplatsen, så det handlar inte om ett litet tillskott för att kunna behålla Stockholmstrafiken. Det handlar om att återigen satsa på en internationell flyglinje. Det har gjorts kostsamma försök förr som alla misslyckats eftersom behovet och underlaget för ytterligare reguljär flygtrafik är för litet i Kalmar.

I Blekinge finns förhoppningar om att tillsammans med Kalmar kunna starta en flyglinje till Frankfurt. Det betyder i så fall att resenärer till Kalmar får mellanlanda på Kallinge utanför Ronneby. Ur ett klimatperspektiv är det vansinne att samordna flygresorna i regionen med flyg istället för med tåg. Hur många resenärer tycker att det är viktigt att få flyga via Ronneby/Frankfurt för att komma ut i världen istället för att åka via Arlanda eller via tåg till Kastrup? I Blekinge finns också politiker som är beredda att satsa 30 miljoner för en ny flyglinje. Försöken att få näringslivet att vara med och satsa har däremot inte fungerat. I näringslivet vet man att klimatomställningen står för dörren och vill naturligtvis inte vara med i ett högriskprojekt som dessutom direkt motverkar företagens varumärken och miljömål. De vet att vi i Kalmar har bra förbindelser till Kastrup och Arlanda.

Ett ytterligare skäl som anges för tillskottet till flygplatsen är att underlätta inblandning av biobränsle till flyget. Produktion av flygbiobränsle är ännu i uppstartsfasen och konkurrensen kring råvara till biobränslen ökar när alla ska ställa om till fossilfritt. Växter och annat biologiskt material behövs för elproduktion, vägtransporter och som ersättningsmaterial för oljebaserad plast. Tillgången är begränsad, produktionen kräver markyta och en hårdare exploatering innebär risker för den biologiska mångfalden. Dessutom uppstår inte klimatnyttan med biodrivmedel förrän kretsloppet är slutet och koldioxiden har bundits i motsvarande mängd ny växtlighet. Att gå över till flygbiobränsle och samtidigt sträva efter att öka flygtrafiken är därför en omöjlig ekvation.

Besluten är ännu inte formellt fattade och ledande politiker i Region Kalmar och Kalmar kommun kan fortfarande ändra sig, och ta sitt miljöansvar.

Som ledande politiker räcker det inte att försöka göra en del bra insatser för miljö och klimat. Man måste också låta bli att göra rena dumheter.

Annika Carlsson Wistedt och Max Troendlé, Miljöpartiet de gröna i Kalmar kommun.

Annons
Annons
Annons
Annons