unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Skatteåterbäring, kostnadskontroll och fokus på barn och unga

Skattehöjningen som gjordes inför 2020 var ett hårt slag mot kommunens invånare och absolut inte nödvändig. Normal anständighet kräver därför att man betalar tillbaka åtminstone en del av den höjning som gjordes.
"Vi föreslår därför att skatten i Mörbylånga kommun nu sänks med 40 öre, vilket för medelinkomsttagaren motsvarar cirka 2 000 kr mer i plånboken per år.”
"Vi föreslår därför att skatten i Mörbylånga kommun nu sänks med 40 öre, vilket för medelinkomsttagaren motsvarar cirka 2 000 kr mer i plånboken per år.”
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

När majoriteten presenterar sin budget kommer man slå sig för bröstet för stora, ekonomiska överskott. Men de kommer inte berätta att detta till stor del är effekten av den skyhöga skattehöjningen. Den var absolut nödvändig, sa man. Vi hävdade motsatsen och vi hade rätt.

Vi föreslår därför att skatten i Mörbylånga kommun nu sänks med 40 öre, vilket för medelinkomsttagaren motsvarar cirka 2 000 kr mer i plånboken per år. Sänkningen innebär att vi hamnar på samma skattesats som Kalmar kommun. I nästa steg sänker vi skatten ytterligare, till åtminstone Borgholms kommuns nivå.

S och C borde också hålla med januaripartierna om att en återstart av ekonomin efter coronapandemin gynnas av att vi har mer i våra plånböcker. Men så tänker inte S och C; budgeten visar att man avser fortsätta att överbeskatta medborgarna i Mörbylånga kommun. Man kommer också framhålla att man satsar mycket på den kommunala verksamheten, däribland 8 miljoner kronor på äldreomsorgen, pengar som i själva verket är statsbidrag.

Henrik Yngvesson (M)
Henrik Yngvesson (M)
Foto: Mats Holmertz
quote
Vi föreslår därför att skatten i Mörbylånga kommun nu sänks med 40 öre, vilket för medelinkomsttagaren motsvarar cirka 2 000 kr mer i plånboken per år.

S och C tillåter att kommunens kostnader stadigt ökar. Budgeten avslöjar en kostnad för 2021 på nästan 4 000 kronor mer per invånare, än för 2019. Miljoner satsas på digitalisering, effektiv upphandling och lägre sjuktal. Men majoriteten har inte med en rad redovisat vad detta har gett (förutom att personalstyrkan har svällt ytterligare).

Det är andras pengar vi handskas med! Vi föreslår därför besparingar på nyanställningar, på administrationen och på politiken, vars kostnader ligger högt över jämförbara kommuner. Betyder det att vi har en mycket bättre demokrati? Nej, så är det inte.

Vi säger stopp till slöseriet att hyra en samlingslokal i Ölands Köpstad när vi har egna lokaler som vi istället bör rusta upp, Ladan som kommunal samlingslokal och Eken till pensionärernas verksamheter.

Kommunens fjärrvärmeverksamhet går back varje år och har hittills kostat skattebetalarna cirka 130 miljoner kronor. Majoriteten måste nu ta fram en plan för hur fjärrvärmeverksamheten ska hanteras!

Majoriteten säger att goda studieresultat hör till kommunens prioriterade utvecklingsmål och att meritvärdena ska öka men det prioriteras inte i budgeten.

Vi föreslår två tydliga satsningar på skolan som leder mot målet, ger en bättre arbetsmiljö och bidrar till en likvärdig skola: En satsning på ökad studiero i skolorna och en satsning på studiemotivation, med målet att varje elev på individnivå utmanas att nå så långt som möjligt i sin utveckling.

Det är viktigt att alla barn och ungdomar kan ha en aktiv fritid. Därför öronmärker vi pengar för att förverkliga Fritidsbanken där man kan låna sport- och fritidsutrustning, och skjuter till pengar för sommarlovskort på bussarna. Vi satsar också på sommarjobb för ungdomar inom kultur och fritid.

Glömminge, Saxnäs, Strandskogen och Algutsrum är alla områden som växer. Därför behöver planeringen för att ersätta skolgymnastiksalen på Glömminge skola påbörjas.

Det är glädjande att kommunen växer men det förutsätter ett effektivt planarbete och korta bygglovstider, vilket vi gör en satsning på.

Att växa kräver kompetent personal. Många i kommunen upplever att de sista åren innan pension är svåra att orka med, särskilt om de har arbetat heltid. För att underlätta för erfarna medarbetare att jobba kvar i kommunen föreslår vi att man de sista yrkesaktiva åren ska kunna arbeta 80 procent, får lön för 90 procent och tjänstepension för 100 procent.

Att växa kräver investeringar och behoven är stora. Men vi har också dolda tillgångar. Mörbylånga Bostads AB har idag fastigheter som är värda 200 miljoner kronor över bokfört värde. En hel eller delvis avyttring av MBAB skulle frigöra investeringsmedel för flera år framöver, samtidigt som låneskulden skulle minska avsevärt.

Vårt budgetförslag är ett bevis på att det går att gasa och bromsa samtidigt.

Henrik Yngvesson (M), Nina Åkesson-Nylander (KD), Sebastian Hallén (L) och Monika Orthagen (MP)