GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Moderaterna backar in i framtiden med sin bilpopulism”

Replik på debattinlägg om reseavdrag, publicerat 17 juni.
”Hushållen har fått kraftigt utökade kostnader under våren. Men när moderaternas Niklas Wykman och Hanne Lindqvist skriver kan man undra om det egentligen handlar om valfläsk till sina väljargrupper, snarare än stötta de människor som drabbats värst.”
Debatt • Publicerad 23 juni 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Avdraget har subventionerat resor med bil, medan pendlare i kollektivtrafiken har haft svårt att få något avdrag alls.”
"Avdraget har subventionerat resor med bil, medan pendlare i kollektivtrafiken har haft svårt att få något avdrag alls.”Foto: Herman Rydeberg

Reseavdraget var tänkt att kompensera människor på glesbygden med dyra pendlingskostnader, men faktum är att största delen av pengarna går till bilburna i storstädernas villaförorter. Avdraget har subventionerat resor med bil, medan pendlare i kollektivtrafiken har haft svårt att få något avdrag alls. Avdraget har därmed en omvänd klimateffekt och styr mot ökade koldioxidutsläpp. Utformningen möjliggör också ett omfattande fuskande – när avdraget blir avståndsbaserat minskar det problemet.

Miljöpartiet vill att reseavdraget ska fungera lika bra för den som vill åka kollektivt som för den som tar bilen till jobbet. Vi är positiva till det nya, förenklade reseavdraget som är avståndsbaserat och färdmedelsneutralt. Ersättningen gynnar då på riktigt hushållen på landsbygden med långa avstånd mellan hem och arbete.

Det finns också en stor klimatnytta, med minskade koldioxidutsläpp från arbetspendlingen. Sett över tid har kollektivtrafiken haft högre kostnadsutveckling än den för bensin och diesel, och Kalmar länstrafik har ett av landets dyraste månadskort. Att sänka kostnaden för buss- och tågresor är en viktig pusselbit för att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Miljöpartiet har tidigare gått fram med förslag som bland annat innefattar tillfälligt höjt bostadsbidrag, sänkt skatt på lands- och glesbygd, en tillfällig halvering av momsen på livsmedel och pengar till kollektivtrafiken i hela landet. Det går att stötta hushållen utan att offra klimatet och de ungas framtid.

Annika Carlsson Wistedt, riksdagskandidat (MP)

Max Troendlé, gruppledare Kalmar (MP)

Martin Arvidsson (MP)

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.