GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Miljöpartiets tårta fastande i halsen”

Bromma flygplats
Mitt i krisen kom regeringen med beskedet att Bromma flygplats skall läggas ner. Miljöpartiet firade denna triumf med tårta och bilder i sociala medier.
"Idag, flygkrisens år 2021, behövs aktiva stödinsatser som säkerställer att de regionala flygplatserna överlever.”
"Idag, flygkrisens år 2021, behövs aktiva stödinsatser som säkerställer att de regionala flygplatserna överlever.”
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Men tårtan fastande snabbt i halsen när riksdagen via ett utskottsinitiativ slog fast att någon nedläggning inte kan bli aktuell förrän frågorna om Arlandas långsiktiga utveckling blivit lösta.

Frågan om Bromma flygplats är anmärkningsvärt illa skött. Under sju år har regeringen suttit på händerna och underlåtit att ta beslut om Arlandas framtid. Samtidigt har flygplatsen tappat flygningar och konkurrenskraft. Att mitt i pågående pandemi besluta att lägga ner Bromma flygplats i förhoppningen att med skohorn försöka få in dagens inrikesflygningar till Stockholm på Arlanda är inte seriöst. Detta slog riksdagen fast redan 2016 i ett tillkännagivande och utskottsinitiativet innebär att riksdagen meddelar regeringen att det fortfarande inte finns en parlamentarisk majoritet för regeringens flygfientliga politik.

Flyget tar just nu stora steg mot fossilfrihet. De första elflygplanen med nitton passagerare beräknas levereras inom en femårsperiod. Biodrivmedel och på längre siktäven vätgas innebär att det är realistiskt att tala om ett fossilfritt flyg inom en relativ närtid. Regeringen är dock tondöv inför denna utveckling. Istället pågår på Rosenbad och bland regionala och lokala vänsterpolitiker ett idogt arbete att använda den pågående pandemin för att lägga ner flygplatser. Regeringens hela politiska fokus ligger istället vid att bygga dyra och onödiga höghastighetståg som beräknas vara klimatneutrala decennier efter flyget blivit fossilfritt. Det är en dyr och i grunden helt orimlig politik.

Ett hållbart flyg är viktigt för jobb, trygghet och tillväxt i hela Sverige. I ett litet, glesbefolkat och avlångt land beroende av export är möjligheten att snabbt kunna transportera samt att försvara landets gränser mycket viktigt. Skogsbränderna 2018 och den pågående pandemin visar på flygets betydelse för säkerhet och trygghet. Sverige behöver en politik som tar sin utgångspunkt här och nu men med sikte på framtiden. Idag, flygkrisens år 2021, behövs aktiva stödinsatser som säkerställer att de regionala flygplatserna överlever. Detta är en förutsättning för en politik som, inom ramen för beslutet om ett fossilfritt Sverige 2050, stöttar utvecklingen mot ett fossilfritt inrikesflyg.

Flygkrisens år 2021 behövs det tydliga politiska signaler. Regeringen har tillåtit att flygmotståndarna i miljöpartiet fått ett helt orimligt stort genomslag. Vi moderater tar ansvar för miljö och skattebetalarnas pengar. Corona-pandemin är en nattsvart prövning för flygbranschen. Istället för att som regeringen ta varje tillfälle i akt under pandemin och riva sönder flyginfrastrukturen i vårt land vill moderaterna stötta flyget genom krisen och arbeta tillsammans med branschen mot fossilfrihet. Det är så vi bäst värnar jobb, tillväxt och miljö.

Jan R Andersson (M), riksdagsledamot, Kalmar

Läs mer