unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

”Längre väntetider och högre arbetsbelastning väntar”

Integration
”Nyligen kunde vi utläsa i media att Migrationsverket varslar 172 anställda. Jag blir oerhört bekymrad över Migrationsverkets lednings beslut.”
"I mina ögon har Migrationsverket verkligen inte någon arbetsbrist när handläggningstiderna är så pass långa.”
"I mina ögon har Migrationsverket verkligen inte någon arbetsbrist när handläggningstiderna är så pass långa.”
Foto: Mattias Rubin
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Anledningen till beslutet är färre inkomna asylansökningar. Jag ifrågasätter detta starkt och anser att det är en felaktig prioritering och dessutom en helt oacceptabel sådan.

Det har inte undgått många att Migrationsverket är en av de myndigheter med allra längst handläggningstid. Människor som söker uppehållstillstånd har idag en lång väntan framför sig. Anknytningsärenden exempelvis, där har vi i genomsnitt en väntetid om 13-17 månader.

Denna information kan man hitta på Migrationsverkets hemsida. I mitt arbete i BUS hör jag berättelse efter berättelse där människor i anknytningsärenden väntat längre än 1 år.

Alexander Finstad, ordförande, BUS - Barn och unga i Sverige.
Alexander Finstad, ordförande, BUS - Barn och unga i Sverige.
Foto: BUS - Barn och unga i Sverige.
quote
Min uppmaning till Migrationsverkets ledning är att man omprövar sitt beslut, och omfördelar sina resurser för att jobba igenom den långa kön med exempelvis anknytningsärenden.

Konsekvenserna av beslutet blir längre väntetider för sökande och högre arbetsbelastning för handläggarna på Migrationsverket, vilket är oacceptabelt.

Eftersom det nu inkommit mindre ansökningar om asyl så är det bättre att göra en ommöblering inom verket och lära upp personalen i handläggning av olika ärenden, och nu finns dessutom ett utmärkt tillfälle till vidareutbildning.

Inom BUS - Barn och unga i Sverige har vi verkligen sett vilka kunskapsluckor som finns hos personalen när det exempelvis gäller HBTQI, psykisk ohälsa och kunskap om diverse olika länder och dess kulturer.

Det finns en utbredd uppfattning om att ärendets utgång (beslut) beror på handläggarens kompetens, handläggarna borde därför lära sig om myndighetsutövning och förvaltningsregler, alla skall bemötas på samma sätt av personal som har rätt kompetens och beslut borde kvalitetssäkras för att uppnå en förutsägbar och rättssäker myndighetsutövning.

Nu har Migrationsverket tid att ta fram rutiner, arbetssätt- och förhållningssätt för att uppnå detta. Migrationsverket bör verkligen överväga om inte förkortade handläggningstider är ett mål som i sin förlängning kan tillföra något bra i dessa tider av pandemi då våra mest utsatt, det vill säga äldre och asylsökande kräver särskilt uppmärksamhet.

I mina ögon har Migrationsverket verkligen inte någon arbetsbrist när handläggningstiderna är så pass långa. Därav bör de i första hand omfördela sin personal inom verket och sänka handläggningstiderna, innan man varslar personal och lägger ner kontor.

Om Migrationsverket inte ändrar sitt beslut och omfördelar sina resurser och sänker sina handläggningstider och därmed ser om sitt eget hus finner jag inget annat logiskt svar än att verket är nöjda med sina långa handläggningstider och inte har några avsikter att sänka dem. Vilket i mina ögon vore ett brott mot §9 förvaltningslagen, där det tydligt framgår att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.

Dessutom är det oroväckande ur perspektivet att det behöver finnas en respekt för den enskilde i myndighetsutövandet. Min uppmaning till Migrationsverkets ledning är att man omprövar sitt beslut, och omfördelar sina resurser för att jobba igenom den långa kön med exempelvis anknytningsärenden. Sedan kan man fatta beslut om att lägga ner kontor och varsla personal.

Att inte göra detta är oerhört oansvarigt från ledningen hos Migrationsverket dels utifrån sökande sida och även från verkets personals sida.

Alexander Finstad, ordförande, BUS - Barn och unga i Sverige.