GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Klimatnödläge rimmar illa med att subventionera flyget ytterligare

”Alla våra löften är bara 'bla bla bla', om vi inte tar klimatförändringarna på allvar…” Så citerade Boris Johnson, Storbritanniens premiärminister, Greta Thunberg i sitt anförande på klimatmötet i Glasgow för några veckor sedan.
Debatt • Publicerad 9 december 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Debattörerna frågar sig om det är rimligt att subventionera flyget ytterligare.
Debattörerna frågar sig om det är rimligt att subventionera flyget ytterligare.Foto: Mikael Eklund

Exakt detta ”bla bla bla” verkar Kalmar Kommun avse att fortsätta med om man går med på att stötta Kalmar-Öland Airport med ytterligare 28 miljoner kronor i skattepengar, vilket flygplatsen nyligen begärt. Sedan 2019 har drygt 90 miljoner kronor av våra skattepengar gått till att hålla Kalmar-Öland Airport under armarna, trots att man redan innan coronakrisen noterade sjunkande passagerarsiffror.

Året efter, 2020, utlyste Kalmar kommun klimatnödläge. Om man menade allvar med sina löften borde Kalmar Kommun i enlighet med den koldioxidbudget som Länsstyrelsen i länet tagit fram, minska sina koldioxidutsläpp med 16 procent årligen med start 2020. Det rimmar illa med att subventionera flyget ytterligare.

Coronakrisen har visat hur sårbar och underfinansierad vår äldreomsorg är. Hur mycket mer av våra skattepengar går till att förbättra utbildning av vårdpersonal inom äldreomsorgen?

Hur många laddstolpar, solceller skulle kunna installeras och hur många elbilar skulle Kalmar Kommun kunna byta till med dessa pengar? Andra europeiska städer arbetar med att få bilfria innerstäder och satsar på att subventionera kollektivtrafiken! Här i Kalmar höjer man nu istället biljettpriserna inom kollektivtrafiken och vill subventionera flyget ytterligare.

Är det lämpliga prioriteringar eller bara ”bla bla bla”?

Faktum är att det är kort om tid att nu kraftfullt börja ställa om samhället för att ge oss själva, men framför allt våra barn och barnbarn en rimlig chans till en dräglig tillvaro även i framtiden. Och där har alla medborgare inklusive folkvalda en skyldighet att bidra. Och det kan inte ske i ord, utan måste ske i handling.

”Tar vi inte klimatförändringarna på allvar i dag, kommer det att vara försent för våra barn att göra det i morgon”, sade Boris Johnson i Glasgow.

Omställningen borde ha börjat i går och den utesluter fortsatta subventioner till koldioxidtunga verksamheter där andra alternativ finns.

Anne Dettmer, Läkare för miljön

Martin Westling, Doctors for Future

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.