Annons

”Inga fler skattepengar till flyget”

Kalmar flygplats ”Det finns ingen hejd för hyckleriet när kommun- och regionpolitikerna i ena stunden pratar om att klimatet är vår tids ödesfråga, erkänner klimatnödläge och menar att utsläppen ska minska, för att i nästa stund överväga att använda ytterligare 28 miljoner av våra gemensamma skattepengar för att stödja det utsläppstunga och energislukande flyget.”
Debatt • Publicerad 14 december 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Nu vill alltså flygplatsen ha ytterligare 28 miljoner av oss skattebetalare – pengar som i stället skulle kunna användas för att minska utsläppen i stället för att öka dem.”
"Nu vill alltså flygplatsen ha ytterligare 28 miljoner av oss skattebetalare – pengar som i stället skulle kunna användas för att minska utsläppen i stället för att öka dem.”Foto: Linda Eliasson

Ronny Lindberg, VD för Kalmar Öland airport meddelar till SVT nyheter Småland att de har jobbat aktivt för att få tillbaka så mycket flyg som möjligt under pandemin. Läs den meningen igen. När vi andra anstränger oss för att minska våra utsläpp gör Kalmar Öland airport allt de kan för att flygen ska fortsätta gå, oavsett om det finns ett passagerarunderlag eller inte.

I en påkostad annonskampanj för Frankfurtlinjen uppmanas vi att ta ”den nya vägen ut i Europa”. Mitt i den eskalerande klimatkrisen blir den ”business as usual- känsla” som förmedlas i det närmaste stötande för alla som förstår innebörden av klimathotet och vet att sluta flyga är en av de absolut lägst hängande frukterna för att minska utsläppen. Den nya vägen ut i Europa är förstås de nattåg som med en bråkdel av flygets klimatpåverkan nu börjat gå till flera destinationer i Tyskland.

”Politikerna i Kalmar kommun erkände klimatnödläge 2020. I samband med erkännandet sattes målet att göra en klimatanalys för alla investeringar. Vi förutsätter att en sådan analys för dessa 14 miljoner kommer att vara en viktig del av beslutsunderlaget på kommunfullmäktige den 14 december då denna fråga ska behandlas.”
Lars Engström, Klimataktion Kalmar
Annons

Politikerna i Kalmar kommun erkände klimatnödläge 2020. I samband med erkännandet sattes målet att göra en klimatanalys för alla investeringar. Vi förutsätter att en sådan analys för dessa 14 miljoner kommer att vara en viktig del av beslutsunderlaget på kommunfullmäktige den 14 december då denna fråga ska behandlas.

Under 2020 har minst 93 miljoner av våra skattepengar gått till flyget och stimulerat fortsatta utsläpp trots att passagerarunderlaget sinat. Först Region Kalmar läns köp av halva flygplatsen för 80 miljoner, därefter ett statligt pandemistöd om 13 miljoner. Nu vill alltså flygplatsen ha ytterligare 28 miljoner av oss skattebetalare – pengar som i stället skulle kunna användas för att minska utsläppen i stället för att öka dem, eller varför inte gå till välfärdssystemet som vi alla har behov och glädje av, i stället för att subventionera flyg för det fåtal personer som nyttjar flygplatsen? Hur många miljoner blir det nästa gång? Och hur många ton koldioxid skulle vi bespara atmosfären om politikerna väljer att se till sina invånares bästa framför att kunna skryta med en regional flygplats? Enligt Ronny Lindberg har det gjorts påtryckningar på regeringen för att få ytterligare statliga miljoner i stöd, vilket som väl är inte har hörsammats.

Vi har sagt det förut men säger det igen: det är inget mindre än allas vår framtid som står på spel. Människor svälter, dör och flyr sina hem redan idag på grund av klimatkrisen. Än så länge är det främst människor i det globala syd som drabbas, men även i Sverige dör i snitt 140 personer/år en för tidig död på grund av klimatkrisen redan nu. Hur ska vi kunna vända detta när politikerna kommer med löften och vackra ord ena dagen och andra dagen använder våra skattepengar för att subventionera fortsatta eller ökade utsläpp?

Enligt koldioxidbudgeten för Kalmar län ska utsläppen minska med 16 procent årligen och med nuvarande utsläpp spräcker vi budgeten om mindre än 5 år. Politikerna måste börja stimulera rejäla utsläppsminskningar i stället för att hålla det klimatskadliga flyget under vingarna.

Lars Engström, Klimataktion Kalmar

Olof Gunnarsson, Fridays for future Kalmar

Göran Nordström, Fridays for future Västervik

Annons
Annons
Annons
Annons