Annons

"Gör Bromma till Sveriges första helt fossilfria flygplats”

Bromma flygplats
”Bromma behövs för hela Sverige och kan medverka till en snabbare omställning för svenskt inrikesflyg”
Debatt • Publicerad 1 mars 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Inrikesbolagen, som trafikerar Bromma, skulle ha svårt att konkurrera med stora internationella flygbolag om dessa attraktiva tider på Arlanda.”
"Inrikesbolagen, som trafikerar Bromma, skulle ha svårt att konkurrera med stora internationella flygbolag om dessa attraktiva tider på Arlanda.”Foto: Anders Wiklund/TT

Trots den förutspådda nedgången av flygresande efter pandemin, så är det viktigt att bibehålla resurserna med två flygplatser i vår huvudstad. Detta för att på längre sikt säkerställa tillgänglighet inom hela Sverige. Kortsiktiga beslut baserade på effekten av pandemin kan få förödande konsekvenser för de regioner som saknar snabba kommunikationer med andra färdmedel till/från Stockholm.

På Bromma flygplats har dessutom nyligen stora investeringar gjorts, vilket gör flygplatsen livskraftig under lång tid framåt. En nedläggning av Bromma flygplats skulle främst drabba orter runt om i Sverige.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.Foto: SUVAD MRKONJIC
”Bromma flygplats särskilda profil med mindre flygplanstyper till mindre destinationer, skapar viktig tillgänglighet för många små orter runt om i landet, däribland Kalmar.”
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande
Annons

Bromma flygplats debatteras flitigt i Stockholm men frågan om flygplatsens framtid är ingen Stockholmsfråga. Det är en Sverigefråga. Flygplatsen har under lång tid varit viktig för att säkerställa god och snabb tillgänglighet till huvudstaden för hela landet. Bromma har utvecklats till en utpräglad inrikesflygplats med mindre flygplanstyper till mindre orter. Nästan alla flygplan startar ute i landet på morgnarna. Efter några rundturer går sedan sista turen tillbaka till lokalorten. Det är alltså i mångt och mycket landet som flyger till huvudstaden och som är beroende av tillgängligheten till huvudstaden.

Trafiken på Bromma skiljer sig från trafiken på Arlanda

Bromma flygplats särskilda profil med mindre flygplanstyper till mindre destinationer, skapar viktig tillgänglighet för många små orter runt om i landet, däribland Kalmar.

All trafik på Bromma sker i ’peak-tider’ det vill säga man flyger tidiga morgnar och tidiga kvällar. Inrikesbolagen, som trafikerar Bromma, skulle ha svårt att konkurrera med stora internationella flygbolag om dessa attraktiva tider på Arlanda. Det blir därmed svårt för de mindre inrikesbolagen att flyga till mindre orter, såväl tids- som kostnadsmässigt.

En koncentration till Arlanda skulle också minska möjligheten till konkurrens vilket kommer driva upp biljettpriserna och därmed ytterligare försvåra för våra medborgare och företagare att kunna resa, både privat och i tjänsten.

Bromma kan bli världsledande för en hållbar omställning till en helt fossilfri flygplats

Bromma Airport Group och ACR, det privata alternativ som nu visar intresse för att ta över driften av Bromma, om inte staten vill, vill göra Bomma till Sveriges första helt fossilfria flygplats. Mindre flygplanstyper bidrar till mindre miljöpåverkan. De kommande el-flygplanen är fossilfria och har långt bättre förutsättningar att flyga på Bromma än att försöka etablera sig på Arlanda.

Oavsett om driften av Bromma blir kvar i statens ägo eller tas över privat, är flygplatsen viktig för Kalmarregionens och hela landets tillgänglighet och en möjlighet till en snabbare omställning till ett hållbart inrikesflyg.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande

Christer Jonsson (C), regionråd

Annons

Johan Persson (S), kommunalråd Kalmar kommun,

Ingemar Einarsson (C), ordförande Kalmar Kommunbolag.

Kalmar Öland Airports styrelse:

Anders Andersson, ordförande

Krister Örnfjäder vice ordförande

Jörgen Bödmar ledamot

Anna Hedh ledamot

Christina Davidson ledamot

Malin Sjölander ledamot

Roland Johansson ledamot

Annons

Sofie Gunnarsson ledamot

Ronny Lindberg VD Kalmar Öland Airport.

Annons
Annons
Annons
Annons