GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Företagen i Kalmar måste inse konkurrensfördelen med GDPR”

GDPR
”Den 25 maj firar Dataskyddsförordningen, GDPR, fyra år. När GDPR kom var det många organisationer och företag som gjorde motstånd då hela deras arbetssätt stod inför en stor förändring”
Debatt • Publicerad 23 maj 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"GDPR innebar betydligt hårdare krav på företag och organisationer att ha kontroll på de personuppgifter de hanterar, och ha dokumenterade rutiner för hanteringen.”
"GDPR innebar betydligt hårdare krav på företag och organisationer att ha kontroll på de personuppgifter de hanterar, och ha dokumenterade rutiner för hanteringen.”Foto: Naina Helén Jåma/TT

Idag, fyra år senare är det fortfarande inte alla som bedriver en verksamhet som går i linje med GDPR och med svenskarna mer medvetna än någonsin om sin integritet på nätet blir det allt viktigare för Kalmars 18 720 företag att ställa om och nyttja konkurrensfördelen med att följa GDPR.

GDPR innebar betydligt hårdare krav på företag och organisationer att ha kontroll på de personuppgifter de hanterar, och ha dokumenterade rutiner för hanteringen.

GDPR har också gjort att allmänheten blivit betydligt mer medveten om vilka personuppgifter de lånar ut och ändrat sin inställning till det. Idag är svenskarna mer restriktiva med hur de delar sin persondata på nätet. I en undersökning gjord av bland annat Myndigheten för Digital Förvaltning svarade hela 82 procent av svenskarna att de tar till åtgärder för att hindra användningen av deras digitala information. Mer än hälften av respondenterna, 52 procent, svarade att de avvisar platstjänster i appar och hemsidor för att den personliga informationen inte ska delas på ett sätt som de inte är bekväma med.

Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.
Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.Foto: Piwik PRO
”I Kalmar finns det 18 720 företag varav 92 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbättra kundnöjdhet. Detta representerar cirka 15 500 företag i Kalmar.”
Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.

Många företag, som varit vana vid att kunna hantera personuppgifter slentrianmässigt, har beklagat sig över de ökade kraven med GDPR. Det många fortfarande inte insett är att det med rätt verktyg är både enkelt och fullt möjligt att få bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR. För dem som insett det har GDPR till och med seglat upp som en konkurrensfördel.

Företagen i Kalmar måste tänka till

I Kalmar finns det 18 720 företag varav 92 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbättra kundnöjdhet. Detta representerar cirka 15 500 företag i Kalmar. Användandet av Google Analytics innebär dock att besökarnas personuppgifter blir tillgängliga för amerikanska myndigheter, vilket flera europeiska dataskyddsmyndigheter konstaterat strider mot GDPR. Svenska Integritetsskyddsmyndigheten förväntas inom kort komma med motsvarande besked.

Att följa lagen är självklart, och Kalmarföretagen måste inse att de kan göra det på ett sätt som de också drar nytta av. Att följa GDPR och att ta hänsyn till sina användares integritet medför fördelar åt båda hållen. Genom transparens i hur insamlade data hanteras skapas förtroende, och genom att garantera besökarens integritet utmärker sig företaget på marknaden. Detta förtroende är sedan avgörande för kundernas användning av företagets tjänster.

Men det är också fördelaktigt för kunderna. Öppenheten gör att kunden eller besökaren blir medveten om vilken data som används och själv kan avgöra vad den vill dela med sig av, vilket ger lugn. Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarsfullt och korrekt sätt. Kan Kalmars företag förstå det har de en ypperlig position för att stärka sin konkurrenskraft i landet.

Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.