GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Flygtrafiken måste minska”

Slutreplik i debatt om flygets framtid
”Som debattörerna skriver, är transporter en omistlig del i samhället. De hänvisar vidare till ”Trafikprognos för svensk luftfart” där inrikesflygets utsläpp från 2019 till 2027 bedöms minska med 53 procent”
Publicerad 29 december 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Resan mot ett hållbart transportsystem går via massiva satsningar på en väl utbyggd väg- och spårbunden kollektivtrafik, både inom och från länet.”
"Resan mot ett hållbart transportsystem går via massiva satsningar på en väl utbyggd väg- och spårbunden kollektivtrafik, både inom och från länet.”Foto: Linda Eliasson

Vad som inte skrivs är att passagerarantalet bedöms minska med 27 procent.

I trafikprognosen läses ”Utan att närmare analysera orsakerna bakom den trendmässiga minskningen (av utsläpp)… kan ett par förklaringar emellertid vara att flygplanen blivit alltmer bränsleeffektiva och en kontinuerlig ökning av antalet passagerare per avgång”.

Passagerartätheten är dock otillräcklig på Kalmar flygplats. Denna har enligt Transportstyrelsen varit cirka 25 procent på den nya Frankfurtlinjen och detta är ett grundproblem: flygplatsen är inte ekonomiskt lönsam då för få människor nyttjar den.

Detta i takt med att regionala aktörer skärper sina resepolicys och digitala möten erbjuder alternativ. Till Stockholm är transporttiden med tåg ofta likvärdig med flyget, lite beroende på varifrån i länet du reser.

Som nämns finns lovande elflygsprojekt, men dessa flygplan kommer - för att citera Staffan Laestadius, professor emeritus vid KTH inom industriell utveckling - under de närmaste decennierna i bästa fall att erbjuda ett litet antal människor resa i små flygplan med cirka 20 passagerare på distanser kortare än 500 km. Det klaras inom dylika tidsramar sedan länge av med snabba klimatvänliga tåg och bussar - med transport av mångdubbelt fler människor.

Klimatskadligt och - i vårt län skattefinansierat - massflygande kan inte räddas med elflyg och klimatomställningen kan inte vänta på de framtida energilösningar som är möjliga. Att hävda att elflyg är ett nära förestående medel i klimatarbetet är att inge falskt hopp.

Biobränsle är ingen hållbar lösning då även dessa orsakar CO2-utsläpp samt att höghöjdseffekten, som står för cirka hälften av klimatpåverkan, kvarstår. Biobränsle är dessutom en bristvara som bör användas till mer energieffektiva transporter än flyg.

Resan mot ett hållbart transportsystem går via massiva satsningar på en väl utbyggd väg- och spårbunden kollektivtrafik, både inom och från länet. Här är vidareutveckling av såväl BRT (Bus rapid transport), Stångådalsbanan som kust-till-kust-banan centrala för en värdig och klimatsmart mobilitet för länets invånare. Redan nu finns också nattåg till flera destinationer i Tyskland som startat tack vare att fler och fler vill resa klimatsmart och undvika flyg.

Lars Engström, Klimataktion Kalmar Län

Martin Westling, Doctors for future

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.