Annons

Flygskatt och global rättvisa

Replik, i debatt om flygets framtid, tidigare inlägg 18 mars.
Publicerad 5 april 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Nej, vi ska inte skämmas för att flyga, skriver kristdemokraten och EU-parlamentarikern Anders Sellström och värnar om småföretagares och barnfamiljers resande. Flyget är ett smidigt och snabbt sätt att resa och alla barn borde få uppleva solsemester på någon av världens vackra stränder. Men majoriteten av världens befolkning har aldrig flugit, de har inte råd. Dessutom är det fattiga familjer som aldrig flyger som drabbas hårdast av klimatförändringar som torka, översvämningar och kraftfulla stormar.

Hur tänker Sellström kring detta? Jo, att ökat flygande minskar klyftan mellan Sverige och omvärlden. Den tanken känns mer verklighetsfrånvänd än tanken på en skatt som bara till obetydlig del uppväger flygtrafikens nuvarande skattesubventioner. Flyget betalar idag ingen moms, inga bränsle-, energi- eller koldioxidskatter, och använder ofta offentligt subventionerade flygplatser. Först när alla subventioner tagits bort visar flygbiljetten vad resan egentligen kostar.

Annons

Flyget påstås bidra med två procent av världens koldioxidutsläpp. Men när höghöjdsutsläppen (mer kväveoxider och vattenånga) inkluderas ökar klimatpåverkan till det dubbla. Vårt utrikesflygande från 1990 har mer än fördubblats och det totala svenska flygandet ger lika stor klimatpåverkan som landets privatbilism. Det mesta flygandet sker mellan våra storstäder, och framför allt utrikes. Där gör en flygskatt mest miljönytta.

Skattepengarna skulle kunna användas för att stärka glesbygdens samhällsservice, järnvägsnät med mera. Enligt Sifo är 73 procent av svenskarna positiva till flygskatt, en siffra som gäller även i norra delen av landet. En fossilfri flygflotta 2030 är en orimlig vision, en lösning med el-flygplan är orealistisk och biobränslet från skogen kommer inte att räcka till. Därför måste flygandet minskas drastiskt.

Vi vill inte moralisera över människors val av färdsätt. Säkerligen kommer vi även i framtiden att besöka andra delar av världen, för att det är nödvändigt och för att vi finner det värdefullt. Men det behövs starka politiska beslut, sannolikt obekväma som gör det lätt för medborgare att göra så klimatkloka val som möjligt.

Och kom ihåg att alla är med och betalar samhällets flygsubventioner, även de som inte har råd att flyga!

Jan Herrmann, ordförande, Annika Rosen, Liselotte Wetterstrand, Eva Öberg, Ölands Naturskyddsförening.

Annons
Annons
Annons
Annons