Annons

"Feltänk att stänga Bromma utan annan infrastruktursatsning”

Replik på debattinlägg om Bromma flygplats framtid, publicerat 4 maj.
Självklart är det orimligt att regeringen föreslår stängning av Bromma flygplats på det sätt som nu skett
Debatt • Publicerad 12 maj 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”När regeringen vill stänga Bromma borde det vara självklart att komma med dels satsningar på infrastrukturen i drabbade regioner.”
”När regeringen vill stänga Bromma borde det vara självklart att komma med dels satsningar på infrastrukturen i drabbade regioner.”Foto: Pontus Lundahl/TT

Att först låta tågförbindelser till många landsdelar försämras och så försvåra för regionalflyget kan ge problem för drabbade regioner och deras näringsliv. Men exempelvis förbättringar av järnvägen kan korta restiderna kraftigt och regeringen bör snabbt fatta lämpliga beslut. Detta bör ske utanför den nationella transportplanen med tanke på klimatkrisen och pandemin.

Något har verkligen gått snett i rikspolitiken när hela landsdelar hamnar i skugga vad gäller infrainvesteringar. Sydöstra Sverige förväntas ha dåliga framtidsutsikter och därför anslås bara en bråkdel per invånare för utveckling av infrastrukturen där i jämförelse med övriga landet. Men det borde vara tvärtom – förväntas Kalmar län få problem med sin tillväxt så måste infrastrukturen förbättras så att dels fler människor kan bo här, dels näringslivet kan utvecklas.

Annons

Men centerpolitikerna ser ändå för mörkt på situationen i sin debattartikel 4/5 om Bromma. Idag tar en resa från centrala Kalmar till centrala Stockholm knappt tre timmar med flyg och anknytande buss/tåg både via Bromma och via Arlanda. Det snabba Arlanda Express-tåget kompenserar den något längre flygtiden till Arlanda. Någon risk att Arlanda inte räcker till finns knappast heller – att bortse från dels pandemins konsekvenser med nya sätt att mötas, dels klimatkrisens påverkan på flyget håller inte.

Det är dock avgörande med kommunernas solidaritet i Kalmar län. Så här kan man inte låta centralmakten i Stockholm fortsätta behandla sydöstra Sverige. Men samtidigt kan konstateras att kommuner i norr som Vimmerby och Hultsfred inte har någon nytta av flygplatsen i Kalmar. Det går mycket snabbare att ta tåg till Stockholm än att åka ner till Kalmar och ta flyget. För kommunerna i väst Nybro och Emmaboda är inte heller flyget bäst. Och med framtida direkttåg Kalmar – Stockholm både via Kust till Kustbanan och via Stångådalsbanan skulle restiden från Kalmar kunna bli lika kort som med flyget.

När regeringen vill stänga Bromma borde det vara självklart att komma med dels satsningar på infrastrukturen i drabbade regioner – alltså bland annat på de två banorna och deras anknytningar till Södra Stambanan, dels statliga bidrag till direkttågtrafik med X2000 eller annat snabbtåg via Kust till Kustbanan och Y2 via Stångådalsbanan, dels klimatmedel till tågtrafik som idag körs på diesel så att länstrafiken har råd köra på fossilfria bränslen.

Jan Du Rietz, trafikjournalist

Annons
Annons
Annons
Annons