"En investering för framtiden”
Vi vill därför uppmärksamma beslutsfattarna inom Kalmar Kommun på följande.
Kalmar Hamn utför idag ett mycket gott arbete för att tillgodose ett stort antal kunders behov av import och export av råvaror samt färdiga produkter på fartyg till och från Kalmar Hamn. Detta är ett behov som vi bedömer kommer att öka i framtiden, där en allt större del av transporterna kommer att gå sjövägen.
Regeringen slår i nationella godsstrategin bland annat fast att ”inrikes sjöfart och närsjöfart har potential att avlasta väginfrastrukturen, minska andelen kortväga lastbilstransporter och därmed minska trängsel på vägarna och utsläppen av klimat- och luftföroreningar.
”Kalmar med sitt läge och sin väl fungerande hamnverksamhet, kommer även i framtiden att spela en mycket viktig roll för regionala företags möjlighet att verka och upprätthålla en lönsamhet som garanterar arbetstillfällen och en levande landsbygd.”Ralf Holgersson, Fiducia Rederi AB.
En stor potential finns i närsjöfartslösningar baserade på slingor som knyter ihop svenska inlands- och kusthamnar med andra europeiska hamnar”
Att en överflyttning från väg- till sjötransporter är viktig och nödvändig i framtiden, torde de flesta vara överens om. Kalmar med sitt läge och sin väl fungerande hamnverksamhet, kommer även i framtiden att spela en mycket viktig roll för regionala företags möjlighet att verka och upprätthålla en lönsamhet som garanterar arbetstillfällen och en levande landsbygd.
Vår del av Sverige består till stor del av skogsbruk, lantbruk samt utvinning av råvaror ur ett skogbeklätt och stenigt landskap. En av Kalmar Hamns viktigaste uppgifter är att ge företag verksamma inom bland annat trävaru-, lantbruks- och grusindustrin möjlighet att upprätthålla sin verksamhet i regionen. Import/export av råvaror samt export av färdiga produkter på kölar till/från Kalmar är en av grunderna för att detta skall ha en möjlighet att fortgå. Utöver denna hantering sker även en betydande import av flytande produkter för att hålla hjulen snurrande för både företag och privatpersoner, samt export av produkter som skrot och svarvspån för återvinning.
Vår förhoppning är att Kalmar Kommun fortsätter att utveckla hamnens verksamhet på dess befintliga ytor, samt att det även finns planer på ökade utrymmen för att möta den expansion som framtiden kräver. För att säkerställa ett effektivt godsflöde, krävs även att infrastrukturen i form av tillfartsvägar till hamnen finns med i dessa planer. Att inte göra detta vore både ett hårt slag mot delar av det regionala näringslivet och dess anställda, samt mot den godsstrategi för en bättre framtida miljö som regeringen har slagit fast.
Vi kommer fortsatt att följa utvecklingen och vara en aktiv part för att skydda de viktiga intressen som alltför ofta har en tendens att hamna i skymundan för mer prestigefyllda och glamorösa projekt.
Gustav Bergman, AB Bröderna Höglunds Agency
Jonas Johansson, AB Nybrogrus
Peter Andersson, Ahlmarks Lines AB
Mats Bertilsson, Andrewex Tvärskogs Timber AB
Bo Gustafsson, Emmaboda Hyvleri AB
Ralf Holgersson, Fiducia Rederi AB
Ulf Gumbricht, Johan Nilsson & Co AB
Peter Thormalm, Långemåla Energileveranser AB
Gregor Loebbert, OP Ship AB
Karl-Johan Löwenadler, Vida Wood AB
Ulrika Franzén, Bäckebo Sågverk AB