Annons

"En investering för framtiden”

Kalmar hamn
I tidigare reportage och artiklar har det tydligt framgått att staden kryper allt närmare en väl fungerande hamnverksamhet på Barlastholmen och Tjärhovet i Kalmar. Det senaste planerade tillskottet, vilket vi förstår kommer att inkräkta på hamnens område, är tydligen en bilparkering?
Debatt • Publicerad 21 april 2021 • Uppdaterad 22 april 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Vår förhoppning är att Kalmar Kommun fortsätter att utveckla hamnens verksamhet.”
"Vår förhoppning är att Kalmar Kommun fortsätter att utveckla hamnens verksamhet.”Foto: Mats Holmertz

Vi vill därför uppmärksamma beslutsfattarna inom Kalmar Kommun på följande.

Kalmar Hamn utför idag ett mycket gott arbete för att tillgodose ett stort antal kunders behov av import och export av råvaror samt färdiga produkter på fartyg till och från Kalmar Hamn. Detta är ett behov som vi bedömer kommer att öka i framtiden, där en allt större del av transporterna kommer att gå sjövägen.

Annons

Regeringen slår i nationella godsstrategin bland annat fast att ”inrikes sjöfart och närsjöfart har potential att avlasta väginfrastrukturen, minska andelen kortväga lastbilstransporter och därmed minska trängsel på vägarna och utsläppen av klimat- och luftföroreningar.

Ralf Holgersson, Fiducia Rederi AB.
Ralf Holgersson, Fiducia Rederi AB.
”Kalmar med sitt läge och sin väl fungerande hamnverksamhet, kommer även i framtiden att spela en mycket viktig roll för regionala företags möjlighet att verka och upprätthålla en lönsamhet som garanterar arbetstillfällen och en levande landsbygd.”
Ralf Holgersson, Fiducia Rederi AB.

En stor potential finns i närsjöfartslösningar baserade på slingor som knyter ihop svenska inlands- och kusthamnar med andra europeiska hamnar”

Att en överflyttning från väg- till sjötransporter är viktig och nödvändig i framtiden, torde de flesta vara överens om. Kalmar med sitt läge och sin väl fungerande hamnverksamhet, kommer även i framtiden att spela en mycket viktig roll för regionala företags möjlighet att verka och upprätthålla en lönsamhet som garanterar arbetstillfällen och en levande landsbygd.

Vår del av Sverige består till stor del av skogsbruk, lantbruk samt utvinning av råvaror ur ett skogbeklätt och stenigt landskap. En av Kalmar Hamns viktigaste uppgifter är att ge företag verksamma inom bland annat trävaru-, lantbruks- och grusindustrin möjlighet att upprätthålla sin verksamhet i regionen. Import/export av råvaror samt export av färdiga produkter på kölar till/från Kalmar är en av grunderna för att detta skall ha en möjlighet att fortgå. Utöver denna hantering sker även en betydande import av flytande produkter för att hålla hjulen snurrande för både företag och privatpersoner, samt export av produkter som skrot och svarvspån för återvinning.

Vår förhoppning är att Kalmar Kommun fortsätter att utveckla hamnens verksamhet på dess befintliga ytor, samt att det även finns planer på ökade utrymmen för att möta den expansion som framtiden kräver. För att säkerställa ett effektivt godsflöde, krävs även att infrastrukturen i form av tillfartsvägar till hamnen finns med i dessa planer. Att inte göra detta vore både ett hårt slag mot delar av det regionala näringslivet och dess anställda, samt mot den godsstrategi för en bättre framtida miljö som regeringen har slagit fast.

Vi kommer fortsatt att följa utvecklingen och vara en aktiv part för att skydda de viktiga intressen som alltför ofta har en tendens att hamna i skymundan för mer prestigefyllda och glamorösa projekt.

Gustav Bergman, AB Bröderna Höglunds Agency

Jonas Johansson, AB Nybrogrus

Peter Andersson, Ahlmarks Lines AB

Mats Bertilsson, Andrewex Tvärskogs Timber AB

Annons

Bo Gustafsson, Emmaboda Hyvleri AB

Ralf Holgersson, Fiducia Rederi AB

Ulf Gumbricht, Johan Nilsson & Co AB

Peter Thormalm, Långemåla Energileveranser AB

Gregor Loebbert, OP Ship AB

Karl-Johan Löwenadler, Vida Wood AB

Ulrika Franzén, Bäckebo Sågverk AB

Annons
Annons
Annons
Annons