”Det är hög tid att satsa på personalens arbetsmiljö”
Att då få vänta upp till tre timmar per gång och ärende som hos Arbetsförmedlingen blir då inte över tid hållbart.
De kommer inte bli tröstade att den totala snitttiden blir lägre eller att yttre omständigheter påverkar. Då blir det som i berättelsen om Kejsarens nya kläder då det till slut krävdes att ett barn sa sanningen och berättade att Kejsaren saknade nya kläder.
Istället anser jag att det är viktigt att vara ödmjuk i alla kundkontakter och se över på vilka sätt det går att få ner onödig efterfrågan samt att förbättra nuvarande rutiner och förbättra säkerheten vad det gäller yttre omständigheter. Utöver detta behövs det att medel tillsätts för att minska kötiderna på inkommande samtal.
”Jag vet att alla vi som arbetar med att besvara samtal gör vårt bästa och vill väl på alla sätt samt vill möta upp med ett gott bemötande men det är viktigt att det skapas rätt förutsättningar. Annars finns det risk för sjukskrivningar och ohälsa samt att många duktiga medarbetare lämnar myndigheten i förtid.”Daniel Thörner, arbetsförmedlare Karlskrona.
Under sommaren var det under delar av dagen upp till tretimmars kö. Att ständigt minska på insatserna till förvaltningsanslaget leder till att många får vänta otillbörligt länge och stämmer inte överens med den serviceskyldighet som alla myndigheter har att besvara samtal så skyndsamt som möjligt. Detta blir konsekvenserna när offentliga verksamheter år efter år får besked om besparingar på förvaltningsanslaget. För att kunna bedriva en effektiv verksamhet krävs det tillräckliga resurser för att säkerställa att arbetet bedrivs rättssäkert och att alla lagar och regler som finns efterföljs.
Då är det oroväckande att läsa vad som står i artikeln i Akademikern där Mattias Gustafsson och Christer Hansson från Arbetsförmedlingen lyfter frågan om våra digitala system på följande sätt ” Enligt Arbetsmiljölagen är arbetsgivare skyldiga att säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö. Detta inkluderar att undvika onödig kognitiv och fysisk belastning. När Heroma används utsätts många anställda för en onödig stress och arbetsbörda på grund av systemets otillräcklighet. Detta är inte bara oacceptabelt – det är olagligt.
Detta lönesystem ska införas hos Arbetsförmedlingen 2025. Så här skriver huvudskyddsombuden vidare ” En annan viktig aspekt är hur Heroma påverkar rättssäkerheten för de anställda. Förvaltningslagen kräver att offentliga myndigheter ska bedriva sin verksamhet på ett rättssäkert och effektivt sätt. Men när ett system som Heroma gör det svårt att korrekt registrera arbetstid och frånvaro, riskerar de anställda att drabbas av felaktiga löneutbetalningar eller orättvisa konsekvenser. Detta är inte bara ett tekniskt problem, utan en fråga om rättvisa och laglydighet.”
Jag vet att alla vi som arbetar med att besvara samtal gör vårt bästa och vill väl på alla sätt samt vill möta upp med ett gott bemötande men det är viktigt att det skapas rätt förutsättningar. Annars finns det risk för sjukskrivningar och ohälsa samt att många duktiga medarbetare lämnar myndigheten i förtid. Nu är det hög tid att satsa på personalens arbetsmiljö och att vi alla får arbetsro. Utöver detta krävs ett långsiktigt tänkande och arbete kring arbetsmiljöarbetet för att förstärka personalens möjligheter att utföra ett gott arbete och få tillräcklig återhämtning.
Daniel Thörner, arbetsförmedlare Karlskrona