GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

DEBATT: ”Kollektivtrafiken ska fungera bättre för fler”

Debatt • Publicerad 26 november 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Genom en väl utbyggd kollektivtrafik i länet kan fler ta bussen till arbete, studier och fritidsaktiviteter och samtidigt bidra till en grön omställning för miljö och klimat”, skriver debattörerna.
”Genom en väl utbyggd kollektivtrafik i länet kan fler ta bussen till arbete, studier och fritidsaktiviteter och samtidigt bidra till en grön omställning för miljö och klimat”, skriver debattörerna.Foto: Mats Holmertz

Vi i Vänsterpartiet vill att kollektivtrafiken ska vara så pass väl utbyggd och billig att det alltid är enklare att åka kollektivt än att ta bilen. För att underlätta att kunna genomföra hela resan utan bil måste cykel vara möjligt att ta med på buss och tåg. Många resor börjar och slutar med en cykel.

Stadstrafiken i Kalmar och buss 160 längs E22:an är välfungerande linjer med många resenärer och tätt mellan avgångarna. Nu måste kollektivtrafiken på landsbygden och Närtrafiken också utvecklas så att det finns fler turer än bara en morgon- och en kvällstur att åka med. Självklart måste det även finnas buss på helgen!

Genom en väl utbyggd kollektivtrafik i länet kan fler ta bussen till arbete, studier och fritidsaktiviteter och samtidigt bidra till en grön omställning för miljö och klimat!

Lena Granath

Gylfi Saemundsson

Vänsterpartiet i Region Kalmar län

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.