GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

DEBATT: ”Har Kalmar länstrafik glömt turisterna? ”

Vi vill att fler ska upptäcka Sverige klimatsmart, men på många platser är det alldeles för krångligt. Det måste bli enklare att resa med kollektivtrafiken till friluftslivet eller till semesterdestinationen oavsett om du är skriven i Kalmar län eller ej.
Debatt • Publicerad 13 juli 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det måste bli enklare att resa med kollektivtrafiken till friluftslivet eller till semesterdestinationen oavsett om du är skriven i Kalmar län eller ej”, skriver debattören.
”Det måste bli enklare att resa med kollektivtrafiken till friluftslivet eller till semesterdestinationen oavsett om du är skriven i Kalmar län eller ej”, skriver debattören.Foto: Herman Rydeberg

Om vi ska få fler att vilja ta tåget, bussen eller båten och därmed minska utsläppen från resor måste det vara attraktivt och smidigt att resa kollektivt.

Intresset för att spendera sin fritid i naturen ökar. Vi vill se ett friluftsliv som är tillgängligt för alla och inte bara för de som har tillgång till egen bil. Att resa kollektivt är dessutom det enskilt viktigaste du kan göra för att minska klimatpåverkan från din semester.

Länstrafiken försöker i viss utsträckning göra det enkelt att resa med dem även för den som inte pendlar dagligen. Det går till exempel att köpa biljett ombord på bussen med ditt vanliga betalkort och dessutom är den anropsstyrda trafiken som måste förbeställas även öppen för turister från andra regioner vilket är positivt.

Men när vi från Svenska Turistföreningen, STF, frågade alla landets länstrafikbolag om hur de vill underlätta för turister så svarar Länstrafiken att turister och fritidsresenärer inte är utpekade målgrupper i regionens trafikförsörjningsprogram. I landet som helhet är det bara åtta av 21 länstrafikbolag som svarar att dessa målgrupper pekats ut som viktiga.

Det uppdrag som Länstrafiken får från regionpolitikerna avspeglas också i utbudet. STFs lokalavdelningar i länet vittnar om att det är svårt att nyttja kollektivtrafiken till gemensamma utflykter. En av STFs lokalavdelningar i länet rapporterar att de haft personer som inte kunnat delta i deras aktiviteter på grund av bristande kollektivtrafik.

Även STFs boenden som besvarat enkäten tycker det är svårt för gästerna att nå fram med kollektivtrafik, och resultatet blir att många gäster kommer med bil.

Kollektivtrafikens viktigaste uppdrag är att transportera människor till skola och arbete, men den behövs också för den som är på tillfälligt besök. Om Länstrafiken fick i uppdrag att möta även detta behov skulle fler kunna ta sig ut utan egen bil. Det gynnar oss alla. STF vill se att alla regionala kollektivtrafikmyndigheter gör fritidsresande och turister till utpekade målgrupper i sina trafikförsörjningsprogram.

Maria Ros Hjelm

Generalsekreterare och vd, Svenska Turistföreningen

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.